söndag, april 03, 2011

Köttfärssås med tomat- och mozarellasallad


Jag har egentligen inget tydligt recept på köttfärssås utan jag hoftar alltid ihop den. Så min köttfärssås från ena gången till den andra smakar alltid olika. Så jag har tyvärr inga exakta mått att ge, men jag kan säga på ett ungefär hur jag gör. Jag smakar av under hela hela tiden så den får en god smak. Jag mular också alltid ner rester i köttfärssåsen. Tex överbliven sallad från dagen innan som avokado, majs, lök, sallad, tomat osv. Det är bara att mixa ihop alla rester i en mixer så blir det en liten grönsaksbas att fylla ut köttfärssåsen med.

Den här gången hade jag i ungefär detta
500 g Ekologisk nötfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
Sambal
mixad Morot
ketchup
vatten
ekologiska krossade tomater
salt, peppar, oregano, rub,



Tomat- och mozarellasallad
2 tomater
1 påse med minimozarellakulor
1 röd lök
färsk basilika
olivolja
balsamico
lite flingsalt och nymalen svartpeppar

Gör såhär:
1. Skär tomaterna i lagom tjocka skivor.
2. Skär rödlöken tunnt (jag använder min mandolin)
3. Sprid ut tomater, rödlök, mozarella och basilikablad fint på ett uppläggningsfat.
4. Häll över lite fin olivolja och balsamico.
5. Krydda med lite flingsalt och nymalen svartpeppar.


Inga kommentarer: