måndag, januari 31, 2011

Äntligen vet jag vilken mandolin jag vill ha


Har länge önskat mig en mandolin till köket. Och nu har jag undersökt och letat och tittat och sniffat och sökt.

Efter att ha velat mellan Kyocera och Benriner så har jag till slut fallit för Kyocera. Varför jag vill ha den är för att jag då slipper byta blad. Behöver bara ställa in tjockleken mellan 0,5 mm upp till 3 mm. Kanske i tunnaste laget på tjockaste läget men sen började jag fundera om jag i något läge vill ha tjockare skivor än 3 mm? Och nä jag tror faktiskt inte det.

Har hört många bra kommentarer om Kyocera också, tex att den har sylvassa blad.

Så nu sällar den sig till min önskelista. Kostar just nu 349 kr + 49 kr i frakt.

Fakta från Lyckas Med Mat
Kyoceras mandolin med keramiska blad är mycket enkel att använda. Ingen montering utan ställ bara in vilken tjocklek du vill ha på dina skivor, från 0,5 mm till 3 mm. Du skivar enkelt lök, gurka, tomat, chili eller varför inte potatis till gratängen i jämna, fina skivor.

* Skivare med keramiskt blad
* Ställbar i 4 lägen
* Längd: 30 cm
* Bredd: 9 cm
* Kan diskas i maskin
* Fingerskydd medföljer

7 kommentarer:

Anonym sa...

å perfekt att du gjort efterforskningen, jag ska nämligen skaffa en hem. var köper man den från?

Puss o kram
Anka

Trillian sa...

Go fuckin google it, annars kan du ju klicka på länken som finns i inlägget ;)

Mångmamma sa...

Mandolin är ett sådant där redskap som jag inte kommer på att jag saknar förrän jag läser om det! :)
Tack för att du gillade vad jag skrivit!

Anonym sa...

Hoppas den kommer snart och är så bra som du tror.
//J

Trillian sa...

Ja, det var verkligen snabb leverans. Man lägger in den i önskelistan och några sekunder senare så är den på väg hem till mig och idag fick jag den. Gött. Tack för presenten älskling! Du är bäst!

Anonym sa...

Hej! Min kom med posten idag.
Men hur ställer jag in olika lägen?

Trillian sa...

Anonym... grattis, jag är fortfarande nöjd med min och oj har jag redan haft den i 3 år =)

Det är en liten grej på baksidan som du snurrar på som har olika siffror för hur tjocka skivorna blir i mm. Den snurrar du på. Lycka till :)