måndag, januari 17, 2011

17/1-2011


Dagens bild: Ett litet spartips tänker jag bjuda på idag. För att spara både på ekonomin och miljön så sparar jag alla creme fraiche- och kesellaburkar och använder de sen till rester för att frysas in. De är i perfekt storlek för 1 portion i mina mått mätt. Här fryser jag in Boeuf Bourguignonen jag gjorde i lördags. Sen tar man bara fram det antal portioner som behövs till lunchen eller middan. Förra veckan tex så var jag sugen på kålpudding och Felix och J var sugna på Gourmetkyckling. Då tog jag bara fram en portion av dessa från frysen och alla blev nöjda även fast vi åt rester.

Veckodag: måndag
Jobbat:
3 x Snackigt om dagen:
1. Hemma med sjuk Tuva idag.

2. Idag kom årsbeskedet från CSN. Äntligen börjar man se ljuset i tunneln. Studieskulden är på drygt 30k nu. Så inom 2 år är jag av med den bördan. Tack CSN för att jag under mina studier fick låna pengar av er, men det ska bli såååå skönt att bli av med er.

3. Gjorde morgondagens middag redan idag. Av resterna från tacomiddan. Ner i den tacokryddade köttfärsen hällde jag alla grönsaksrester (från dagens middag) tillsammans med guacamolen. La bara till en tetra med passerade tomater och 1.5 dl creme fraiche. Imorgon äter jag den med en sallad och J och barnen får en pasta till. Så imorgon när jag kommer hem på kvällen så behöver vi bara koka lite pasta så är middan klar. Perfa!

Väder: +4 grader och det har verkligen droppat från taket hela dagen. Ett tag såg det ut som att det regnade, men det gjorde inte det, utan det var snön från taket som smälte.
Ätit idag:
Frukost: Flatbröd med mjukost och saltgurka. Laxgubbröra. Kaffe med grädde.
Lunch: Inget
Mellis: Flatbröd med mjukost och saltgurka. Kaffe med grädde.
Middag: Tacotallrik; sallad, hemmagjord guacamole, tacokryddad nötfärs, creme fraiche, majs, lök, paprika, gurka, tomat, sweet chili. Vatten.
Kvällis: Mörk choklad. Kaffe med grädde.


Tränat:
kl 09:30 - 45 min löpband 3,19 km/h
kl 20:00 - 44 min löpband 3,93 km/h

NP - Now playing: Ett irriterande pipljud från min stationära dator.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Följer med stort intresse din blogg. Har precis börjat med LHCF efter att ha laddat ett tag. Körde GI för något år sen och det funkade bra innan jag tappade greppet. Tyvärr har jag usel fantasi när det gäller matlagning så jag lusläser dina menyer :-)
Hällde du i guacamolen i köttfärssåsen när den var varm? Och åt den varm? Blir ju en del köttfärssås här hemma och behöver hitta alternativ till pastan som gör att det blir lite roligare. Olika smaksättningar lika så. Så det där lät som ett gott recept.

Helen (Hegro)

Trillian sa...

Hej Gumman

Kul att se dig här. Jag hällde i alla rester i köttfärssåsen och åt allt varmt dagen efter. Allt fick koka in i såsen helt enkelt.