tisdag, mars 08, 2011

Pestofärsbiffar med löksås


Måste komma ihåg detta recept eftersom biffarna var bland de godaste jag gjort. Därför skriver jag upp den medan jag har den i minnet. Och jag som bara köpte Paprikapeston från Saltå Kvarn av en slump. Tyckte den såg god ut, men jag har aldrig vågat öppna den för att testa. Så när jag såg den skräpa i kylen igen så tog jag den och hällde ner den med vinst och förlust i blandfärsen. Och jädrar i min gata så bra det passade. Ett nytt recept är härmed skapat.



Inga konstigheter. Jag gillar verkligen Saltå Kvarn.




Biffarna
1 kg ekologisk blandfärs
1 brk (180g) Paprikapesto från Saltå Kvarn
2 äggulor
1 vitlöksklyfta
0,5-1 dl grädde (så att den får en jämn och fin konsistens, inte för blöt och inte för torr)
salt
nymalen svartpeppar

1. Blanda ihop alla ingredienser.
2. Tips! Rulla till stora köttbullar. Som man sen trycker ner med stekspaden i stekpannan. Då får man fina jämnrunda biffar.
3. Stek biffarna i smör ca 2 min på varje sida. Lägg över i en ugnsfast form. Klicka över lite smör och ställ in i 225 grader varm ugn i ca 10-20 min.
4. Under tiden som biffarna är i ugnen så gör man en god gräddsås till och övriga tillbehör (tex sallad, blomkålsmos eller vanligt potatismos för de som tål kolhydrater)


Såsen
Världens enklaste sås. Till och med J skulle klara av att göra denna.

1 stor gul lök
3-4 dl grädde
salt
svartpeppar

1. Stek löken mjuk i smör i samma panna där du nyss stekte biffarna. Då får man den goda smaken från biffens kryddor till såsen.
2. Häll i grädden.
3. Salta och peppra.
4. Låt puttra ihop till en krämig sås i ca 10-15 minuter.

Inga kommentarer: