måndag, augusti 16, 2010

Döden i grytan av Henrik Ennart och Mats-Eric Nilsson


Nu har jag läst ut boken.

Döden i grytan handlar om att det gått lite för långt med hygientänket i köket. Iaf när det gäller småskaliga kök som dagis där barnen är portförbjudna, korvmojar som inte får sälja hemmalagat potatismos för att det kan finnas jord på potatisen och Frälsningsarmén som förbjuds att sälja hemmabakat. Att livsmedelsinspektörer koncentrerar sig på att jaga småskalighet istället för att göra insatser och provtagningar där det gör mest skada om hygienen inte följs. Alltså hos de stora livsmedeslindustrierna.

Boken tar även upp cook-chill och sofresh-maten på ett lättfattligt sätt. Jag förstår verkligen inte att dessa två varianter mer och mer tas in både till skolor och sjukvården. De som bestämmer över våra barn och sjuka, skulle de själva vilja stoppa i sig den där ångkokta sörjan fullproppad med e-ämnen, där allt smakar och ser likadant ut? Oavsett om det är kött, fisk eller kyckling.

En annan aspekt som tas upp i boken är hur hygientänket fått även de goda bakterierna att försvinna från maten och det känns lite läskigt. Hur dagens mat har mycket mindre näringsämnen än vad maten hade på tex 1950-talet. Roligaste och intressantaste kapitlet var om de friska urinvånarna, som inte har cancer, diabetes och andra västerländska sjukdomar. Mycket intressanta observationer i det kapitlet. Hur kommer det sig att de klarar sig, de som är så vilda och smutsiga?

Jag tänkte först att boken bara skulle upprepa det hans två tidigare böcker sagt, men icke sa nicke. Visst kom det upp rader om e-ämnen, men jag förväntade mig inget annat. Plus att jag vill ha information om e-ämnen eftersom jag fortfarande håller på och lär mig om dessa ämnen.

Nä, jag tyckte boken var välskriven och jag tycker att boken liknade mycket både Michael Pollans bok "Till matens försvar" och även filmen "Food inc".

Jag gillar såna här avslöjande böcker. Sen om allt är sant och ordentligt faktagranskat har jag ingen uppfattning om. Det finns alltid människor som påstår att han överdriver och ljuger. Iaf när man går in på hans hemsida och läser de negativa kommentarerna. Men det är väl som med allt annat, att man får ta det mesta med en nypa salt och bilda sin egna uppfattning. Men vissa saker kan man bara inte ducka för längre...

Ni som känner mig live kan låna boken av mig. Men J ska bara läsa ut den först.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Måste vara nytt personligt rekord i bokläsning för din del? Har bara läst en bit i boken och instämmer, det är lite läskig läsning, särskilt om att snabbmaten måste förstöras om den har värmts upp igen. Och detta inom 15minuter. Hur många har möjlighet att förstöra mat på sjukhusen/skolor inom 15min från det att de har micrat upp maten?
//J

Anonym sa...

Hmm två bussresor fram o tillbaka till jobbet så är jag klar med boken med. Kommer nog att läsa om den om något år, det var massa roliga vinklingar och tankar som dök upp i boken. tack för att du tvingade mig o köpa den på väg hem åt dig.
//J

Trillian sa...

Det är just därför som man ska äga såna här böcker. Så man kan läsa om dem. Förhoppningsvis har det blivit bättre i matindustrierna tills dess. Men jag är skeptisk.