fredag, april 27, 2012

LCHF-chokladmousse

En riktigt god chokladmousse. Den här kan man ju variera smakmässigt precis hur man vill. Ha i lite hallon i smeten eller kaffe och päronlikör (som jag hade på min födelsedag). Eller en smaksatt mörk choklad. Eller bara helt vanlig mörk choklad som jag tog idag. Visst, det blir lite kolhydrater, runt 7 g per portion, men bättre att unna sig en nyttig chokladmousse än att äta bullar, kakor och godis. Och 7 g tycker jag är överkomligt. Då får man vara lite snålare med kolisarna övriga tiden på dagen och hey det är inte meningen att du ska moffa såna här varje dag. Perfekt helgmys tycker jag. Det är framförallt mysigt att kunna äta nåt så här gott samtidigt som man går ner i vikt.

Ingredienser 
för 8 portioner grundsmet:
100 g mörk choklad minst 70%
1 msk Valrhona kakao
2,5 dl grädde
2 äggulor

för kaffe- och päronlikörmousse
tillsätt i grundsmeten:
50 ml Xanté
1 msk starkt kaffe

för hallonchokladmousse
tillsätt i grundsmeten:
1 dl mosade hallon

för chokladmousse med smak:
ersätt 50 g av den mörka chokladen i grundsmeten med tex mörk choklad med mintsmak (kolla kakaohalten dock, det kan vara ganska mycket socker i dessa med smak även fast det står mörk choklad på förpackningen)

Tillbehör:
Mosade hallon
Hårdvispad grädde

Gör såhär:
1. Smält choklad över vattenbad.
2. Sikta över kakaon och blanda med den smälta chokladen ordentligt.
3. Vispa grädden ganska tjock och blanda i äggulorna.
4. Blanda grädden med chokladen och eventuell smaksättning. Jag tar en slickepott som jag rör runt försiktigt för att få ihop hela smeten.
5. Spritsa upp i 8 fina portionsformar.
6. Låt stå i kylen minst 2-3 timmar innan servering.
7. Servera med mosade hallon och vispad grädde.



Mumsfilibaba

Spartips! Ta en vanlig 3-liters plastpåse och en sprits.

Klipp ett litet hål på ena kanten och tryck in spritsen.

Fyll påsen med chokladmousse, sprista upp och släng sen 3-literspåsen och tvätta spritsen.

Blir lite snyggare att spritsa upp moussen än bara klutta ner den med sked.

Receptet hittade jag här.

1 kommentar:

Unknown sa...

Oh, vad gott! :) Ska skivas upp på listan för rätter till kommande födelsedagsfestligheter i maj, juni och juli! :)
Kram
//Lana