onsdag, april 25, 2012

Inkokt torsk med äggsås


Min son har tjatat i 3 veckor på att jag ska göra torsk med äggsås. Klart jag gör min kära son till viljes. Så idag kokade jag in torsken och gjorde äggsås till. Jag brukar göra såsen utan mjöl, men idag hade jag 1 msk till hela såsen och det innebär 4 g kh på hela såsen. Så det blir 1 kh per portion vilket är helt okej enligt mig.

Ingredienser för 4-6 port:
1 kg torsk

Lag:
1,5 liter vatten
0,5 dl ättikssprit 12%
1,5 msk salt
5 vitpepparkorn
5 kryddpepparkorn
1 lagerblad

Sås:
25 g smör
1 msk vetemjöl
5 dl grädde
3 kokta ägg
salt
vitpeppar

Tillbehör:
Potatis eller ris (till kolhydratsätarna)
Sallad (babyspenat, salladslök, paprika, gurka, tomat, olivolja, vit balsamico) (till alla)
Finhackad persilja att strö över torsken och såsen

Gör såhär:
1. Koka upp lagen och dra ner värmen till 0. Låt dock grytan stå kvar på plattan.
2. Lägg i torsken försiktigt och lägg på locket. Torsken ska varken koka eller sjuda utan bara ligga i den varma lagen i ca 60 minuter.
3. Koka ägg till såsen.
4. Gör vitsåsen. Smält smör i en tjockbottnad kastrull. Vispa in 1 msk mjöl. Salta och peppra. Häll på grädden i omgångar tills allt kokat in. Låt sen vitsåsen puttra en bra stund tills den är bra tjock.
5. Finhacka äggen och rör ner i såsen och låt puttra en liten stund till. Smaka av med salt och vitpeppar.
6. Gör tillbehören samtidigt. Multitasking ;)

Min son åt två portioner idag.




Inga kommentarer: