onsdag, juli 27, 2011

27/7-2011


Dagens bild: Wow! Rättikagratäng gott folk! Vilken HIT! Blev precis som en potatisgratäng. Jag har aldrig ens smakat rättika tidigare och den var inte lätt att hitta. Rå smakade den lite som en mild rädisa, men i gratängen smakar den inte mycket alls, utan smaken kommer från grädden och vitlöken, precis som i en vanlig potatisgratäng. Åt gratängen till gräsbeteslövbiff och en hemmaslagen bea. Detta kommer jag göra många ggr framöver.

Veckodag: onsdag
Jobbat: 8-17
3 x Snackigt om dagen:
1. Bra jobbdag, fick massor gjort.

2. Myskväll med J. God mat och massor med mys, bättre kan man inte ha det.

3. Sitter fortfarande och är nöjd över rättikagratängen jag gjorde till middag. Varför har jag väntat så länge med att göra en? Recept kommer närmaste dagarna. Rättikan är ju en perfekt grönsak (eller om det är en rotfrukt) för oss lchf:are, innehåller 2,5 gram kolhydrater per 100 gram.

Väder: Superfint väder. 21 grader och strålande blå himmel.
Ätit idag:
Frukost: lc-bröd med bregott och Jarlsberg. 1 kokt ägg med kaviar. Kaffe med grädde.
Lunch: Äggmuffins med lax och broccolipuré. 1 glas vatten.
Mellis: Inget
Middag: Lövbiff med rättikagratäng och bearnaisesås. Spenat, tomat och paprika. 1 glas vatten.
Kvällis: Kaffe med grädde.

Dagens kcal: 1552 (11 g kh)

Tränat: Vilodag

NP - Now playing:
Parenthood 1.07-1.13

2 kommentarer:

Therese sa...

Rättikagratäng har jag varit lite nyfiken på ett tag. Kanske är dags att testa nu.

Trillian sa...

Ja det måste du! Har lagt ut ett recept nu om du vill testa min variant.