onsdag, juli 20, 2011

Läsarfråga om lchf den vansinniga kosten

Nu tänkte jag införa något nytt. Ett svar på en läsarfråga.
Frågan kommer från Eljocke härifrån
Eljocke sa...

Alltså jättekul med din viktnedgång ..men varför en vansinnig ketogen diet ..ja det hette så någon gång på 90 talet man blir ganska tilt i skallen av det sedan är det inte speciellt effektivt heller med tanke på att bara 1-2 av kolhydraterna omvandlas till fett din framgång beror nog mer på att du äter mindre än att själva dietformen skulle ha någon inverkan.


Svar till Eljocke från mig:

Hej Eljocke, tack för kommentaren. Nu är vi i 2000-talet och nu kallar vi det för lchf ;)

Det är ingen vansinnig kost. Är man inte så påläst så förstår jag om man tycker det i första anblicken. Vi är många som varit fettskrämda i så många år och fått inpräntat i oss att mättat fett är farligt så jag förstår om man blir lite förolämpad och stött och framförallt äcklad av lchf.

Men hur kan en kost baserad på naturliga råvaror vara vansinnig? Kött, fisk, kyckling, smör, grädde, ovangjordsgrönsaker och goda naturliga råvaror utan tillsatser och skit. De processade råvarorna lyser med sin frånvaro med den här kosten. Inga sockrade godis och lättprodukter som tex Viktväktarna säljer med sitt pointssystem.

Hur kan en kost som gjort att mina eksem försvunnit HELT från händerna vara vansinnig? Om du hade sett mina händer innan så hade du förstått mig. Jag hade en hemsk eksem i över 20 år där skinnet periodvis var helt borta från några fingrar så jag var tvungen att ha bandage. Och idag... borta! Tänk vad en vansinnig kost kan göra! Något som starka mediciner inte klarade av. DET tycker jag är coolt.

Hur kan en kost som gör att man håller sockersuget stånget vara vansinnig?

Jag har ätit enligt lchf i 55 veckor nu och jag är mer alert i huvet och är mer effektiv på jobbet och har typ aldrig paltkoma längre. Annat är det när jag smällt i mig kolhydrater, då får jag magvärk och ont i huvet. Där kan vi snacka tilt i skallen. Men jag förstår varifrån du fått att man blir väldigt tilt i skallen. Det är nämligen så, att om man är väldigt sockerberoende när man börjar en ketogen kost så blir man mosig i skallen i början. Men det är klassiska övergångsbesvär och ju mer sockerberoende du är desto värre blir det. Se det ungefär som att du är en knarkare och ska avvänjas från giftet. I detta fallet kolhydrater. När du väl är av med giftet från kroppen så kommer du må bättre än nånsin. Själv trodde jag att jag mådde bra förut när jag åt kolhydrater. Men med den här kosten så har jag insett vad riktigt välmående betyder. Så fort jag fått i mig för mycket kolhydrater så inser jag i samma stund att jag inte bara äter såhär för att gå ner i vikt, utan faktiskt för att jag ska må så bra som jag gjort senaste året. Det här kommer vara min kost resten av livet. Det är jag ärligt övertygad om.

Tyvärr fattar jag inte vad du pratar om när du säger att "sedan är det inte speciellt effektivt heller med tanke på att bara 1-2 av kolhydraterna omvandlas till fett". Själv tycker jag att mina snart 25 kilo är svar nog på att det är GRYMT effektivt! Men förklara gärna vad du menar.

Men jag kan iaf dementera ditt påstående om att jag skulle äta mindre. Nej det gör jag faktiskt inte. Jag äter mycket mer och bättre idag. Och idag äter jag till och med mer energirikt, eftersom fett innehåller mer kalorier. Jag åt minilätta och light light och åter light förut och inte hjälpte det mig att gå ner i vikt. Jag håller koll på mina kalorier idag men det beror på att jag vill försöka hitta något slags samband för vad som fungerar för mig. Så jag äter runt 1300-2000 kcal per dag, helt beroende på hur hungrig jag är. Jag lyssnar på min kropp och äter när jag är hungrig. Äter jag för mycket kolhydrater en dag oavsett om jag bara ätit 1300 kcal den dagen så har jag gått upp i vikt till nästa dag. Så fungerar min kropp.

Hoppas du fick svar på varför jag äter den vansinniga kosten. Om du aldrig kikat in hos Kostdoktorn så kan jag verkligen rekommendera ett besök där. Han skriver bra om lowcarb-kost och han har många pålästa läsare också, så läs kommentarerna också.

Hare gott och simma lugnt!

mvh
/Trillian