tisdag, juli 26, 2011

Kalljästa Briocher



Detta är J´s favoritbröd. Jag är inte så duktig på att baka just bröd, men de här lyckas jag med varje gång. Förmodligen för att de innehåller så mycket smööööör ;)

Ingredienser
4 ägg
25 g jäst
0,5 tsk salt
1 msk socker
6,5 dl vetemjöl
250 g smör i bitar + smör till formarna

Till utbakningen
1 ägg till pensling
flingsalt
ljusa eller svarta sesamfrön

Eller efter gräddning
rivet citronskal och florsocker

Gör såhär:
1. Lägg alla ingredienser utom smöret i assistentens degblandarbunke. Kör igång blandaren och lägg i lite smör åt gången. Låt smöret gå in i degen innan du lägger i mer.

2. Kör blandaren ordentligt så att degen blir jämn och blank. Täck bunken med plastfolie och ställ in i kylen och låt jäsa i ca 12 timmar.

3. Lägg degen på mjölat bakbord. Skär bort ca 1/6 av degen och rulla resten av degen till en rulle.

4. Dela rullen i 12-16 bitar och forma dem till bollar. (jag gör 12 stycken för då kan jag använda min muffinsteflonpanna).

5. Lägg bollarna i smorda formar. Gör en fördjupning i varje bulle med tummen. Rulla den sparade degbiten till en längd. Dela rullen i 12-16 bitar och forma de till småbollar. Tryck ner småbollarna i fördjupningen.

6. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla briocherna med uppvispat ägg och strö över flingsalt och sesamfrön. Jäs utan bakduk ca 1 timme. (Om du vill ha rivet citronskal och florsocker på så låt de vara naturella under jäsning och gräddning och låt de svalna och strö sedan över skal och pudra på sockret).

7. Grädda mitt i ugnen ca 10-15 minuter.


Källa: receptet har jag hittat i Coop Mersmak #12 2010

Inga kommentarer: