söndag, januari 23, 2011

Mandelbröd ala LCHF



Tog mitt briocherecept och körde den genom LCHF-kranen. Ut kom detta faktiskt goda bröd. Lite för muffinslika dock. Men absolut ett bröd som jag kan tänka mig att äta med bregott och ost. Får väl utveckla receptet mer för att de ska bli mer brödlika. Men de hade riktigt god smak.

Uppdaterad 110125
Okej efter förfrågningar så kommer här receptet. Jag är faktiskt mer nöjd med bröden nu när jag "levt" med de i några dagar. Men nästa deg då ska jag utveckla den lite mer.

Men här får ni mitt outvecklade recept med kommentarer om vad jag ska ändra till nästa gång.

4 st ägg
25 g jäst
0,5 tsk salt (nästa gång tar jag mindre salt)
7 dl / 350 g mandelmjöl
1 msk fiberhusk (nästa gång tar jag nog 2-3 msk)
250 g smör (tar kanske lite mindre smör nästa gång)

1. Blanda ner alla ingredienser, förutom smöret, i en assistent.
2. Klicka ner smörkuber i degen och låt den gå in i degen ordentligt innan nästa klick.
3. Kalljäs degen i 12 timmar.
4. Klicka ut smeten i stora muffinsformar. 16 st.
5. 225 graders ugn i ca 10-15 minuter.

Energifördelning
88,45 E% Fett (25 g)
9,52 E% Protein (6 g)
2,03 E% Kolhydrater (1 g)
264 kcal per bröd

Edit: Här är dett nytt lite bättre recept.

10 kommentarer:

Esbe sa...

Oh, berätta hur!!

Anonym sa...

Ser gott ut. Men "får" man äta bröd? Eller är det skillnad för mig som är sockerberoende mot hur det är för andra? Jag törs inte göra minsta lilla avsteg just nu. Då kommer jag trilla dit igen.

Trillian sa...

Esbe, jag kan skriva upp receptet imorgon även fast jag inte är 100 nöjd med dessa ännu. Återkommer...

Helen, det beror på vilket bröd det är. Dessa mandelbröd innehåller bara 1,89% kolhydrater så de är bättre än bäst ur LCHF-synpunkt. Men jag kan tillåta mig en hembakt vanlig brioche nu och då, så länge jag inte äter 3 stycken som jag gjorde igår och inte varje dag. Sen äter jag i stort sett varje dag finncrisp som innehåller en del kolhydrater, men med mycket bregott och ost så blir det ändå en bra energifördelning mellan kolhydrater/proteiner/fett.

Anonym sa...

Perfekt! Jag är egentligen ingen mackoman men ibland är det skönt att kunna ta till en bit bröd vid sidan om. Det är enkelt liksom.

Anonym sa...

Snälla, ge oss receptet även om det inte var perfekt!

/Maria

Trillian sa...

Maria, lovar. Jag ska skriva upp den under kvällen. Då måste du lova att berätta vad du tyckte om brödet och om du själv gjorde några ändringar som gjorde brödet bättre.

Anonym sa...

Var får du tag på mandelmjöl? Letade på COOP men hittade inget.

Trillian sa...

Jag har inte sett det i nån butik, så om man inte maler sitt mandelmjöl själv så kan man köpa det från tex LCHF-butiken. Har för mig att de tar 89 kr för 500g. Så det är ju inte billigt direkt. Men gott. De var snabba på att leverera sist jag handlade där. De har även ganska dyr frakt. Och jämfört med andra webb-butiker så blir frakten dyrare hos de ju mer du handlar =) skumt, men så är det.

Esbe sa...

Antagligen blir frakten dyrare för att det blir tyngre. Misstänker att de inte har en jättestor summa pengar att göra avtal med posten mfl med.
Var bara tvungen att viktigpettra mig lite... :) Hoppas bli förlåten å det snaraste!

Trillian sa...

Haha Esbe, ingen fara och inget du behöver be om ursäkt för. Jag har antagit precis samma sak innan. Tycker dock att det är trist att posten inte hjälper små företag och ger de samma förutsättningar som större företag. Så i dagsläget betalar jag ju gladeligen den där frakten eftersom de är så himla bra.