tisdag, januari 18, 2011

Recension - Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt

Läste ut boken för en vecka sen men har inte kommit mig för att skriva en recension. Här kommer den.

En lättläst och viktig bok och även en lättförståelig bok för oss som inte är professorer eller läkare. Andreas skriver bra och hans stil liknar en av mina favoritförfattare inom genren; Michael Pollan.

Jag har sett några ge ris i form av att det är en massa upprepningar i boken. Ja, det håller jag med om. Men det kanske behövs? Framförallt för en som inte förstått detta med lågkolhydratskost och fortfarande tror och är inne på lågfettskost och tallriksmodellen och kalorimodellen, allt enligt SLV:s urgamla rekommendationer utan någon som helst vetenskapligt stöd. Men de människorna kanske inte ens hittar till den här boken är jag rädd för. Tror tyvärr att det är mest vi "frälsta" som hittar till boken, bara för att få ett litet uppslagsverk med argument till varför vi äter som vi äter och varför det är helt okej och att det faktiskt inte är farligt att utesluta snabba dåliga kolhydrater och att mättat fett inte är farligt som man fått inpräntat i sig i alla år. Och hela boken är faktiskt ett enda stort argument. Har man läst boken och förstått det Eenfeldt skriver så tror jag inte man nånsin går tillbaka till lågkaloridiet igen. Detta är faktiskt inte ens en diet, det är såhär man ska äta. Riktig vällagad mat från grunden, utan tillsatser.

Förhoppningsvis har man i slutet av boken förstått att istället för att ta bort smöret från mackan så tar man bort mackan från smöret =) Drömma kan man väl få göra?

Det var inte så mycket nytt för mig som följt Kostdoktorns blogg senaste två åren men det var ändå kul att läsa boken och han hade några historier i boken som var kul att läsa igen. Tex om William Banting som faktiskt också bantade på lågkolhydratskost efter att ha provat precis allt. Jag kände igen mig i den historien. Tyvärr har ju ordet bantning blivit synonymt med lågfettsdiet även fast William Banting åt tvärtom mot det. Tänk om fler kunde få upp ögonen och den här boken skulle helt klart hjälpa fler att få upp dem. Bara man får folk att läsa den. Verkar dock gå bra med just det eftersom första tryckningen på 15000 ex av boken snart är slut.

Rekommenderar den varmt till alla som är nyfikna på lågkolhydratskäk och varför det faktiskt fungerar så fantastiskt bra. Det är bara kolla in mina fantastiska resultat från senaste halvåret.

Och betyget då?

5 av 5 förstås