torsdag, januari 13, 2011

13/1-2011


Dagens bild: Dagens middag på min tallrik. Kolhydratsätarna i hushållet fick även couscous.

Veckodag: torsdag
Jobbat:
3 x Snackigt om dagen:
1. Handlat mat för över 3k idag. Herregud vilket matkonto vi har. Men det är inte billigt att handla ekologiskt och tillsatsfritt. Jag antar att det är såhär äkta mat kostar. Annars är vi lurade.

2. Något som jag tycker är skumt är att det inte finns en enda buljong i affärerna utan tillsatser. Varför ska det vara så svårt att göra? Det måste ju finnas en marknad för det. Till och med Renée Voltaires Lantbuljong har jästextrakt upptäckte vi idag. Jag som trodde saker från Renée Voltaire var "säkra". Besviken!

3. Idag vågade jag gå ända upp till 5 km/h på mitt löpband. Gick så i flera minuter utan att hålla i mig. Har kommit till den punkten nu där jag högst håller i mig i några minuter varje pass. Skönt att slippa yrseln och då kan man hjälpa till med armarna vilket gör att jag får en bättre kvalitet på min träning.

Väder: Mulet och några minusgrader.
Ätit idag:
Frukost: Finncrisp med ost och tomat. Ägg med kaviar. Kaffe med grädde.
Lunch: Inget
Mellis: Finncrisp med philadelphia och saltgurka. Salamirullar med philadelphia. Kaffe med grädde.
Middag: Lax, avokado, paprika, lök, hemmagjord bearnaise. Vatten. (se bild)
Kvällis: Mörk choklad. Kaffe med grädde.


Tränat:
15:00 - 42 min löpband 3,49 km/h
20:30 - 45 min löpband 3,59 km/h

NP - Now playing: First Aid Kit

4 kommentarer:

Esbe sa...

Åh, blir lite peppad av ditt lchf-grejs. Måste bara komma in i det igen... Efter några veckors vegantänk (vilket kommer tillbaka) så har jag kommit ur "skippa kolhydrater". Men ska köra på ett tag igen. Hoppas att hitta lite inspiration och med din blogg får jag ju något i alla fall :)
Såg så gott ut med din middagstallrik!
Önskar fortsatt lycka till!

Vad gällande buljong tycker jag nog att jag är glad att det som är krav-märkt åtminstone är en bit på vägen.

Ett tips är att spara vattnet som du kokar broccoli (och andra grönsaker) i. Har du saltat det i rätt mängd (är det 0,5 tsk/liter?) så får det ofta både lite sälta och smak från grönsaken du kokar. Sedan kan förstås mer behöva läggas till, men för min del är det i alla fall en bra grund till soppa. (Avsvalnat så går det ju att frysa in dessutom.)

Anonym sa...

Men Stumpan!!
Renes buljong är ok! Jag har mailat dom om det...

"I ekologiska produkter är ingredienserna alltid det som står i innehållsförteckningen- inget får dölja sig bakom något annat. Det innebär att jästextraktet i vår Lantbuljong är precis vad det utger sig för att vara. En naturlig smakförhöjare som gör vår Lantbuljong den godaste som vi provat på marknaden:) Jag kan även tillägga att vi aldrig fått några rapporter om allergier mot jästextraktet i Lantbuljongen."

Så där var ett utklipp av svaret!

Ses snart!
Kram A

Trillian sa...

Esbe; tack och jag hoppas det går bra för dig också. Hur har det gått med köpstoppandet?

A; Nja, jag är skeptiskt. Jag får nog läsa på mer. Men jag har inte hittat nånstans ännu att tillsatt jästextrakt (där den står med i innehållsförteckningen) i mat är bra och naturligt. Förstår att de själva säger det eftersom de tillverkar (skiten?). Det är ju inte direkt så att slakterierna måste skriva jästextrakt på köttförpackningen bara för att kött naturligt innehåller det.
Jag kommer iaf inte köpa lantbuljongen från Renée Voltaire längre. Jag tror jag till slut måste ge upp och lära mig att göra min egna buljong.

Tack för idag förresten. Det var urmysigt att ha er här =) kram.

Anonym sa...

Egen buljong....det är ju så enkelt!!
Ta allt avskräde (kött med ben, allt du inte använder), släng i lite morötter, lök och någon till rotfrukt. Fräs en liten stund med smör. Tillsätt lite salt...och koka koka koka tills vattnet är segt och simmigt....sila sedan. = köttbuljong!

Räkskal! Fräs i smör och tillsätt som ovan...koka koka koka... = Skaldjursbuljong.....

Osv......

Puss och kram!
/Anka