måndag, januari 31, 2011

Ny laddning Mandelbröd


Idag gjorde jag en ny laddning med LCHF-mandelbröd. Gjorde om receptet från min förra laddning. Tog mindre smör, la till raw agave, 1 till ägg och 1 msk mer fiberhusk. Blev fler kolhydrater så vill man ha mindre kolisar i brödet så ta bort agaven. Men tillsammans med pålägg så blir brödet mer än väl tillåtet. Jag är trots detta inte helt nöjd ännu heller, så jag återkommer när jag utvecklat den mer. Jag skulle inte gett ut receptet innan jag var nöjd själv. Men nu får jag stå mitt kast.

5 st ägg
25 g jäst
0,5 tsk salt
7 dl / 350 g mandelmjöl
2 msk fiberhusk
3 msk raw agave sirap
200 g smör

1. Blanda ner alla ingredienser, förutom smöret, i en assistent.
2. Klicka ner smörkuber i degen och låt den gå in i degen ordentligt innan nästa klick.
3. Kalljäs degen i 12 timmar.
4. Arbeta ihop degen till en lång korv och dela den i 16 bitar.
5. Rulla till bollar och lägg ner i muffinsformar.
6. Låt jäsa utan bakduk i ca 1 timme.
7. Grädda i 225 graders ugn i ca 10-15 minuter.

Energifördelning per bröd
83 E% Fett (23 g)
9,9 E% Protein (6 g)
6,9 E% Kolhydrater (4 g)
254 kcal

Här hittar ni förra receptet utan Raw Agave och då får bröden bara 1 g kolhydrater per bröd.

Inga kommentarer: