fredag, maj 27, 2011

Vill du bevara minnet när du blir äldre?


Jag är så glad att jag kommit igång så bra med träningen som jag gjort. Framförallt när jag läser saker som att man håller igång hjärnan med promenader. Amerikansk forskning visar att vi genom att gå eller röra på oss en liten stund varje dag halverar risken för att få problem med minnet. Normalt krymper hjärnan när vi blir äldre men fysisk aktivitet hjälper till att bevara hjärnvolymen. Samtidigt minskar vi risken med att drabbas av alzheimer och andra demenssjukdomar.

Så jag som både tränar och käkar kokosfett måste ju verkligen slippa dessa välfärdssjukdomar.

Mitt tips för att komma igång! Gör det DU tycker är roligt, variera träningen och kom ihåg att även 10 minuter räknas. Den bästa motionen är den som blir av är en härlig klyscha. När jag började träna förra sommaren så var mitt mål att träna varje dag i 21 dgr i ett sträck oavsett om det var 5 minuter eller 50. Målet var att jag skulle byta om till träningskläder och dedikera de minutrarna till träning. Jag tror nämligen starkt på att man skapar en god vana efter att man gjort det 21 ggr. Verkar stämma på mig.

Men kom ihåg att det också är viktigt med återhämtning.




Källa: ToppHälsa nr 13-2010

Inga kommentarer: