fredag, februari 20, 2009

Går du upp i vikt när du tränar?



Hittade en artikel i Expressen.

De skriver bland annat:

Sju skäl till att du går upp i vikt av träning
1 Din ämnesomsättning sjunker
2 Din kropp arbetar mer ekonomisk vid träning
3 Du blir trött av träningen och rör dig mindre under resten av dagen
4 Du blir hungrigare och sugen på feta saker
5 Du belönar dig med mat efter träningen
6 Du belönar dig med att slappa efter träning
7 Du tränar inte så mycket som du borde

Det intressanta med artikeln är något som jag funderat ett längre tag på. Varför det blev som det blev. Jag styrketränade ganska mycket för några år sedan. Med intentionen att jag skulle gå ner i vikt. Jag la upp ett superseriöst träningsschema där jag gick igenom varje muskelgrupp i kroppen och la även in konditionspass. Jag köpte träningsböcker om muskler och vilka övningar man ska göra för respektive muskel. Helseriös var jag. Och även fast jag tränade ca 3-4 ggr i veckan uppemot 1 timme varje pass i säkert 1 års tid, så gick jag inte ner ett endaste gram. Och nej, jag ökade inte på maten under perioden. Jag åt då som jag brukade. Vanlig kolhydratmat, halvfabrikat, snabbmat osv. Så till slut gav jag upp, okej mest var det nog en elak förkylning som jag hade i nästan 6 månader som gjorde att jag la av och efter det har jag inte kommit igång igen. Har funderat senaste veckorna på att komma igång igen. Längtar efter lite svett och träning i mitt liv igen. Ska man tro på det de skriver i artikeln? Det som är läskigast är det som över 3000 personer klickat på. Hela 50% säger att de upplever att de gått upp i vikt av träningen???

Inga kommentarer: