lördag, januari 02, 2010

Årskrönika 2009

Här kommer mitt komprimerade 2009.

Årets överraskning
Att jag sa upp mig från mitt förra jobb i januari utan att ha något annat jobb klart. Det är inte likt mig att bara slänga mig huvudstupa in i det okända. Jag tycker om trygghet och vill veta vad som händer och tycker inte alls om att slänga mig ut i det okända på detta sättet. Och framförallt inte under ett år när media skriker ut med stora rubriker om finanskris och att allt fler blir av med sina jobb. Två veckor innan jag slutade på förra jobbet (ja jag hade hunnit bli liiiite stressad) så ringer en gammal chef upp mig och sa att hon har en person som vill träffa mig för en intervju. Hon hade visat min CV till honom och han hade blivit eld och lågor och sagt att det är precis den profilen de söker till tjänsten. Några dagar senare åker jag på intervju och blir erbjuden jobbet under intervjun. Då hade jag och min blivande chef suttit och haft ett väldigt bra och ärligt samtal i ca 2 timmar. Så när jag kom ut från intervjun så hade jag ett anställningskontrakt med mig hem. Kändes väldigt konstigt och så här i efterhand så känns det verkligen som att det var meningen. För tänk om jag inte hade slängt ut mig i det okända den där kalla dagen i januari förra året, då hade jag fortfarande suttit där och svurit och inte haft det så underbart som jag har det idag.


Årets konsert:
U2 i Göteborg och Ullevi den 1:a augusti. Magisk kväll tillsammans med J. Vi hade verkligen en helt suverän kväll på tu man hand.


Årets flytt
Felix flyttade hem till oss på heltid i maj. Han bytte skola samtidigt som jag bytte jobb. Vi började båda på våra nya den 4:e maj 2009.


Årets julklappar:
Av J fick jag en ny fet laptop och filmen "Flickan som lekte med elden".
Av Felix fick jag en pilatesboll.
Av Tuva fick jag en bok, del 3 i Twilightserien.
Av Hugo fick jag en groda i gjutjärn och gammeldags kola.
Av jobbet fick jag ett Delicard. Valde 1 års prenumeration på Mat & Vänner.


Årets julfirande:
Helt fantastisk julafton utan barnen i ensamhet med J och hans bror och flickvän. Nog för att jag älskar mina barn och tycker det är skönt att ha de runt mig, men det var överraskande mysigt att inte ha de på julafton. Tänk en jul utan tjat och gnat. De hade firat jul hos oss de senaste 3-4 åren så deras pappa tyckte att det var dags att de firade hemma hos honom för en gångs skull. Barnen försökte med att de skulle dela på sig men då sa jag ifrån att nu måste de skärpa till sig med sitt bråkande en gång per år iaf. Så de fick fira hos sin pappa beslutade jag och att få fira jul i ett lugn var väldigt trevligt. Julfirandet och klappöppnandet flyttade vi till den 25:e istället då hela konkarongen kom och åt julrester hemma hos oss. Så alla barnen fick öppna sina julklappar då. Dels Felix och Tuva och även Hugo och min brors lilla kille F.



Årets fester:
Både jag och Anka fyllde tant, så vi hade varsin fest med några månaders mellanrum. Båda festerna blev lyckade även fast jag började planera min fest 1 vecka innan så var det bara 2-3 som inte kunde komma.


Årets bröllop:
Anka och P gifte sig 7:e november. Jag är så jäkla glad för att hon träffade honom. Han är betydligt yngre än henne men kan ta hand om henne betydligt bättre än vad hans föregångare gjort. De passar så jäkla bra ihop och inte nog med att de gifte sig, han gjorde henne även gravid så det kvalificirer Anka till:


Årets mage:
Anka blev gravid och ska föda sitt första barn i januari 2010. Jag är så lycklig för hennes skull och det ska bli så kul att se vad det är för en liten typ som kommer dyka upp i våra liv i januari/februari.


Årets chef:
Det är min nya chef det. Han är grym och jag är så glad jag att jag vågade säga upp mig för att några veckor innan jag slutade på förra jobbet bli erbjuden detta underbara jobb som jag har nu. Jag är så otroligt lyckligt lottad. Jag har i och med min nya chef förstått hur viktig chefen är för mig och även om jag hade ett väldigt trevligt jobb tidigare med väldigt mysiga arbetskamrater, som jag för övrigt saknar som fan, så blev jobbet outhärdligt pga att jag inte kom överens med min förra chef. Hon hade verkligen ett märkligt sätt att motivera sin personal. Så att ha en ny chef som helt är motsatsen mot henne är så jävla trevligt.


Årets nyårsfirande:
Det blev hemma hos oss tillsammans med J, Felix, Tuva, Anka och P.



Årets mat:
Tillsatsfritt och kolhydratsfattigt kan jag nog sammanfatta året. Jag har tagit bort det mesta av vad tillsatser och light heter och äter mer fett och försöker att inte vara så fettskrämd och jag tycker att jag verkligen lyckats bra med det med tanke på att jag ätit light och margariner i 20 år. Nyckelhålsmärket syns inte på många matvaror här hemma längre och det har medfört att både jag och Felix har blivit av med våra livslånga eksem. Jag har börjat få en kropp som lyssnar och känner när jag är hungrig eller inte. Och när jag är duktig med kosten, där jag undviker kolhydrater och äter bra med fett så går jag både ner i vikt och håller sockersuget stången.


Årets träning:
Började träna igen vecka 49 efter flera års träningsuppehåll. Det är ett 12-veckors komma-igång-pass som jag själv utformat. Både kondition och styrketräning och nu fick jag även en pilatesboll i julklapp som skall användas flitigt. Känns jättebra även fast jag haft uppehåll nu under julhelgen. Men jag fortsätter med mina pass som om inget hänt nästa vecka igen.



Årets musikhändelse:
Spotify kom in i mitt liv och min dator. Jag börjar dock bli less på formatet de kör för den drar ganska mycket bandbredd och stör mitt övriga surfande. Så jag funderar på att säga upp mitt premiumkonto. Men nu när jag fått en ny dator så kanske jag kan ha min stationära som en mediadator med musik, filmer mm? Ska fundera lite mer på detta.


Årets grupp:
Muse. Fan vad de är bra! Hade aldrig lyssnat på de tidigare, men nu spelar jag de hela tiden. Synd att jag missade konserten (pga trötthet) i höstas när de kom till Globen.



Årets artist:

P!nk. Hon är verkligen grym och hela hennes skiva Funhouse från 2008 spelas flitigt här och i stort varenda låt på den skivan är skitabra.


Årets låt:
P!nk - Dear Mr. President. Den här låten går in i hjärtat. Ja jag vet att den kom 2007 men det spelar ingen roll, för den är nog årets mest spelade låt i det här hemmet. Här hittar ni inlägget med youtubevideon.


Årets Tv-serie:
Supernatural. Skitgrym serie om två bröder som jagar det övernaturliga. Jag såg alla säsonger under 2009 och just nu håller säsong 5 på att spelas in för fullt och visas i USA. Var några månader sedan som jag tittade. Här kan ni kika in och läsa om de avsnitt jag sett.


Årets mest lästa blogg:
Kostdoktorn kvalificerar sig hit. Jag läser alla hans inlägg för att han skriver väldigt bra om kost och hälsa och jag tror verkligen på det han och några till är inne på. Ät så naturligt mat som möjligt med lite kolhydrater så får du tillbaka din hälsa och vikt.


Året i bloggen:
404 blogginlägg under 2009. Riktigt bra jobbat för att vara mig. Skrev flest inlägg i januari och mars, då blev det 70 inlägg vardera. Minst skrev jag under juni, 11 ynkliga inlägg.


Gott nytt 2010 alla glada, sura, dumma, snälla, underbara, knäppa, tjocka, smala, vänner, ovänner, rockers osv. Till de som gillar dansband önskar jag dock skit på re ;)

1 kommentar:

Petra C sa...

Vilket härligt inlägg!

Och du, den här gamla arbetskamraten saknar dig också!

Stor kram från mig!