söndag, februari 20, 2011

Städschema för stora hallen

Nu ska stora hallen storstädas grundligt under vecka 8. Om man gör lite varje dag så känns det inte lika jobbigt att storstäda. 15-30 min per dag borde väl räcka för att få ordning på eländet. Vi hjälps ju åt. 3 personer under måndag-torsdag och 4 personer fredag-söndag. Alla var med på min plan när jag presenterade den, att vi ska storstäda ett rum i taget per vecka tills vi gått igenom alla rum ordentligt. Kommer ta ca 2 månader i anspråk om vi ska ta ett rum per vecka.

Här är min plan för stora hallen:

Måndag: Plocka bort alla saker och lägg in allt i träningsrummet, förutom soffan som vi får bära upp till vardagsrummet. Tvätta soffklädsel, kuddfodral och filtar. Släng ut mattan för vädring under veckan, men dammsug den ordentligt först.
Tisdag: Dammsug bort spindelväv och dammsug överallt. Dammtorka och tvätta fönster och spegel. Gå igenom hälften av lådorna och släng bort och sortera bort sådant som inte används längre.
Onsdag: Fortsätt gå igenom resten av lådorna enligt ovan plan och sortera in allt i rätt låda. Var sak på sin plats.
Torsdag: Vilodag (ska ut med jobbet så då får alla en vilodag).
Fredag: Tvätta väggar, lister, dörrar.
Lördag: Dammsug igen och skura ordentligt några ggr tills vattnet inte är brunt längre.
Söndag: Bär in alla saker igen och möblera eventuellt om. Var inte så länge sen vi gjorde det så jag är ganska nöjd med hur det ser ut där just nu.

Bra plan va?! Jag gillar den skarpt... på pappret iaf.

Inga kommentarer: