söndag, februari 27, 2011

Kaffebryggare

Vi behöver en ny kaffebryggare sen över 1 år tillbaka. Och vi fick en billig (?) kaffebryggare av A&P som var less på att bli bjudna på blask när de kom hem till oss. Så då fick vi en bryggare i midsommarpresent som gick sönder igår. Så nu ska vi köpa en BRA bryggare innan vi får nåt billigt skit igen ;)

Det står mellan dessa två. En Philips med snygg design och en Moccamaster med fulsnygg design, men som nämnda A älskar och säger att det är kaffebryggarnas Rolls. Jag tror henne, för nu har jag läst på lite om hur man brygger bästa kaffet.

Vattnet som rinner igenom filtret ska uppnå 92-96 grader, medan det färdigbryggda kaffet ska ligga mellan 80 och 85 grader. Är bryggtiden dessutom mellan 4 och 6 minuter kommer de rätta aromerna fram. Är temperaturen för låg blir resultatet smaklöst medan alltför hög temperatur ger bitter ton. Och allt detta uppfyller Moccamaster enligt deras egen reklamtext.



Philips för 1355 kr hos Tretti.se
Jag hade föregångaren till denna bryggaren för många år sedan. Vad som hände med den kommer jag ärligt talat inte ihåg. Men den gjorde gott och varmt kaffe.




Moccamaster för 1845 kr hos Tretti.se

Vilken skulle ni välja?


edit 110305: Vi valde Moccamastern.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Moccamaster!!

Utan tvekan, den andra brygger smaklöst i jämförelse.

Anonym sa...

Hej,

Vill du testa och recensera Philips kaffebrygaren? Hör av dig till eric.uggla@geelmuyden-kiese.se

Mvh

Eric

Anders sa...

Moccamaster är ett bra val. Den är dessutom godkänd av European coffee brewing centre, vilket garanterar att den uppfyller en lång rad krav som är viktiga för optimal bryggning. Länk: Info om ECBC-godkända kaffebryggare.

Jag har Philipsen själv och den är också bra, men jag rankar Moccamaster som ett snäpp bättre. En fördel med Philipsen är att den tar upp liten bänkyta, samtidigt kan det vara en nackdel att den är väldigt hög (ca 10 cm högre än "normala" bryggare), så Philipsen kan vara opraktisk att ha stående under köksskåp.

Såg nu att du valde Moccamaster, är du nöjd med den?

Trillian sa...

Anders - Perfekt, tack för info. Tyvärr kan jag inte ge något utlåtande än vad jag tycker om bryggaren. Vi har inte fått den ännu. Men inom några veckor borde den dyka upp.

Anonym sa...

Ett dygn med nya kaffebryggaren och det bådar gott so far. Den är lite för manuell och analog för min del, men Trillian är nöjd och det räcker lååååångt för husfriden.

//J