onsdag, mars 19, 2014

Lowcarbtunnbröd i stekpannan


Dagens frukost. Mina äggvitetunnbröd tillsammans med grottlagrad Emmentaler och avokado med kaviar.

Här får ni receptet på tunnbrödet. Hemligheten är att steka de i smör på medium värme tills du ser att de är genomtorra på ovansidan och innan du vänder och steker de några minuter till på andra sidan. Då får de en krispig yta som ändå smälter i munnen.  Det är svårt att förklara men våga att prova dig fram i köket för att få till din egna favorit. De bör såklart ätas samma dag för att krispet ska vara kvar, men låt svalna en stund inna du äter. Jag äter de med bregott, en god ekologisk ost och nån grönsak.

Ingredienser för 6-7 st

250 g äggvitor
250 g keso
0,5 dl grädde
3 tsk fiberhusk
smör att steka i

Gör såhär:
1. Använd mixerstav och mixa ihop keso, äggvitor, grädde och fiberhusk.
2. Smält smör i en stekpanna och klicka ut en klick smet. Jag har märkt att det blir bäst resultat när jag plattar ut smeten med stekspaden eftersom smeten blir ganska tjock ganska fort, så därför petar jag med stekspaden på smeten tills jag tunnat ut hela smeten på stekpannan.
3. Stek första sidan på medium värme (ca steg 4-5 av 12 steg på spisen) tills du ser att de är genomtorra på ovansidan och innan du vänder och steker de ytterligare några minuter på andra sidan.

Inga kommentarer: