fredag, augusti 26, 2011

Annas supergoda salsa


Det här receptet är inspirerat från Anna Halléns kokbok LCHF-Husmanskost. Bra lchf-kokbok som jag rekommenderar. Jag har ju flera men den här är en av dem bättre. Funderar på att köpa hennes nya LCHF-för kvinnor. Inte bara för att jag är kvinna utan för att det verkar vara grymt goda recept i den. Såg nämligen ett smakprov i senaste numret av ToppHälsa.

Ingredienser
1/2 röd chili
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
4 ekologiska tomater
1 msk olivolja
1/2 lime
2 krm oregano
2 krm salt
1/4 brk passerade tomater
(Anna har i sitt recept även 1 krm malen kummin, men det har jag aldrig haft i, däremot brukar jag ha i lite nymalen svartpeppar)

Gör såhär:
1. Hacka chilin.
2. Finhacka löken.
3. Finhacka vitlöken.
4. Hacka tomaterna.
5. Blanda chili, lök, vitlök och tomater med passerade tomater, olivolja och limesaft.
6. Smaka av med oregano, salt och svartpeppar

Låt stå kallt minst 3 timmar och gör den med fördel dagen innan. Jättegott!

Inga kommentarer: