söndag, november 09, 2008

Nu ska vi bli nyttiga

Jag är så less på all halvfabrikat och all skitdyr skitmat. Och jag är så less på att må dåligt. Jag tror det beror på maten vi äter. Mycket. Så till veckan som kommer så har jag gjort iordning en matmeny, där jag ska försöka, observera att jag säger ska försöka, göra maten från grunden. Okej. Jag tänker inte slakta en kyckling eller fiska min egen fisk. Nånstans får jag dra en gräns. Men jag ska aldrig mer köpa mamma scans fisiga köttbullar till exempel. Utan ska vi äta köttbullar i det här hemmet så ska vi rulla dem själva. Okej, inser nu att jag kommer inte heller mala mitt eget köttfärs. Det här blir riktigt jobbigt att följa inser jag nu. Att jag ska göra allt från grunden. Men okej, om jag nu köper färdigmalen köttfärs så är ju det ändå bättre än att jag köper färdigrullade köttbullar. Så en liten seger i sig är ju bara det. Mer vegetariskt ska vi också äta, så jag köpte quorn för första gången i mitt liv. Ganska dyrt, men å andra sidan, det är kött också. Tex den ekologiska lövbiffen vi köpte till stroganoffen i veckan kostade 209 kr kilot.

Här följer veckans middagar:

Indisk köttfärsgryta
Rödspätta på danskt vis
Vegopaj
Het Biff Stroganoff
Kokos och quorngryta med smak av ingefära och citron
Tonfisk och currygratäng

Och ikväll blir det:
Kycklingfilé i gräddragonsås

Inga kommentarer: