lördag, januari 17, 2009

Årskrönika 2008

Året som gick. Bättre sent än aldrig. Brukar inte ens skriva en sådan, men nu ska det bli ändring på det.


Kommer inte ihåg något särskilt från januari.
Jag träffade Anka av en slump för första gången på över 4 år inne i stan. Hon tyckte att jag skulle höra av mig, jag svarade detsamma till henne. Började nästan gråta efteråt, gick iaf med tårar i ögonen ett långt tag. Blev såna enorma känslor som kom tillbaka när jag såg henne. Vi gav varandra en kram.
Kommer inte ihåg något särskilt från mars.

Jag fick en förlängd projektanställning till december 2009 på mitt jobb. Och även fast min kollega kom tillbaka från sin mammaledighet så fick jag ha kvar samma tjänst tillsammans med henne. Så nu är vi två på tjänsten.


J sa upp sig som IT-chef från sitt jobb, där han jobbat till och från i 20 år. Det var inte populärt. Varken hos J´s morbror eller kollegor. Anka kom tillbaka in i mitt liv efter att jag vågat sms:a henne om hon ville ta en fika nån dag. Jag fick svar inom några minuter att hon gärna ville träffas. Efter detta är vi tillbaka i våra gamla spår. Man kan säga att vi tog vid där vi slutade. Jag saknade henne så himla mycket och jag har verkligen fått tillbaka min allra käraste vän igen. En av årets höjdpunkter helt klart.


Tuva fick gulvitt bälte i karate.
Semester i två veckor. Vi åkte och bodde i en stuga i Skara och gick på supertråkiga Skara Sommarland. Men barnen gillade det och det är huvudsaken för mig. Men nu har vi varit där och behöver aldrig mer åka dit igen. Yippie.

Semester i en vecka. Hemma. Jag älskar att ha semester hemma. Då kan man verkligen koppla av.

Vi renoverade J´s rum. Så istället för grisskärt så är det vitt därinne nu. Snyggt. Vi målade taket med oljefärg och efter ett tag så var mitt ansikte helt vitprickigt, och detta upptäckte jag när jag fått en vit prick rakt på linsen. Så jag gick in i badrummet, tittade mig i spegeln och fick en chock. Sen stod jag och gnuggade mitt ansikte fnasrött innan alla vita prickar var borta. Herregud, aldrig mer oljefärg. Det blir den vattenbaserade som vi kört med tidigare.


J började på nya jobbet som utvecklare. Två veckor efter att han börjat så fick de veta att hela företaget ska omstruktureras och att alla måste söka två tjänster var. Alla blev med andra ord varslade. Snacka om antiklimax. Det var inte säkert att man skulle få den tjänsten man hade idag. Antingen skulle man få samma tjänst, en ny eller få sparken. J sökte dels som utvecklare och dels som IT-säkerhetsansvarig.
Felix bytte skola till Kunskapsskolan. En skola som har ett helt annorlunda pedagogiskt uttryck. De har inte klasser i samma mening som vanliga kommunala skolan har. De jobbar, så som jag ser det, utifrån en modell som högskolan jobbar efter. Barnen får gå på workshops, labbar, kommunikationspass mm. Inget barn har ett schema som är likt en annan. Om Felix behöver jobba extra med matten så kan han lägga ner en hel vecka på raken på att jobba med matten istället för att följa ett schema som alla andra har slaviskt. Jag älskar det sättet som de jobbar på. En av de största fördelarna är att jag som förälder har superbra koll på vad han gör, eftersom jag kan logga in på hans sida och kolla vilka redovisningar han har gjort och om han ligger efter mm. Det tog ett tag för Felix att komma in i tänket och han hamnade efter i slutet av terminen. Men både jag och Felix tog tag i det och efter att vi har jobbat helger och kvällar med hans uppgifter så är han i stort sett ikapp nu inför vårterminen. Stolt är jag.


J´s mamma dog av hjärtinfarkt, endast 53 år gammal.
J´s pappa hade hittat henne livlös på soffan en söndagkväll och ringde på en gång till 112. De lyckades få igång hjärtat, men på natten när J och hans pappa var på sjukhuset så hade läkarna sagt att hon inte kommer vakna mer, att hjärnskadorna hade blivit för omfattande. J ringde mig på natten och berättade det. Sen kom han hem tidigt på morgonen och sa att nu var det över. Han satt och höll henne i handen in i det sista.
Begravning i Nacka Kyrka. Jättefin men jobbig begravning med de närmaste. Vi åt smörgåstårta efteråt i församlingslokalen.
Jag läste boken "Den hemliga kocken" och började inse och ifrågasätta vad fan det är vi stoppar i oss. Efter detta har jag börjat laga mer hemlagat och köper aldrig halvfabrikat mer. Slutat helt med lightprodukter som alla innehåller en massa tillsatser.
J fick veta att han får vara kvar på företaget och att han får tjänsten som IT-säkerhetsansvarig.
Tuva slutade på karaten. Synd eftersom hon blev otroligt smidig av den. Hon visade, så fort hon fick en chans, hur man går ner i spagat och split.
Själv började jag läsa otroligt mycket om LCHF. Slukade allt jag kunde i ämnet och tog beslutet att under 2009 ska jag tillämpa den kosten. Började dock redan under december så smått att ta bort kolhydrater när vi åt middag.
Bosse och Kerstin flyttade in hos oss. Två fantastiska 9-åringar. En blandning mellan bondkatt och brittisk blå (eller nåt sånt).
Barnens farmor fyllde 70 år.
Julen firades hemma hos oss med min bror och hans familj och min mamma och hennes gubbe. Vi var totalt 15 stycken.
Nyår firade vi hos Anka och P.
I bloggen blev det bara 85 ynkliga inlägg under 2008. Skrev inget alls mellan januari-mars och maj-september. I april hade jag lite konstgjord andning i några inlägg, men sen oktober är jag igång hyfsat igen. Vilket känns skönt, för jag gillar att kunna gå tillbaka i mina inlägg och kolla vad jag gjorde för exakt 1 år sedan.

Inga kommentarer: