söndag, juni 05, 2011

Finn Crisp vs GI-knäcke


Ni som läser min matdagbok varje dag kanske har sett att jag ätit något som heter GI-knäcke senaste dagarna. Den är riktigt god och till och med bättre än Finncrisp ur kolhydratssynpunkt. GI-knäcke har 23 g kolhydrater per 100 g medan Finncrisp har 55 g.

3 skivor finncrisp = 1 skiva GI knäcke = 20 gram
Energifördelningen för 20 gram av respektive knäckebröd ser ut såhär:

GI-knäcke



Finncrisp



Tänk också på att energifördelningen blir bättre när man har mycket pålägg på dessa tunna skivor.


Jag hittade mitt GI-knäcke hos VI-butiken SABIS på Värmdö. Perfekt eftersom jag ofta handlar där och det är en av mina absoluta favoritmatbutiker här på Värmdö.

Men jag känner ändå att det är något som inte riktigt stämmer med GI knäckebrödet. För när jag räknar ut energiprocenten med de värden de gett på baksidan av påsen så får jag till att kcal bara blir 125 per 100 gram, men enligt påsen ska det vara 390 kcal per 100 gram. Men då stämmer ju inte fett, protein och kolhydratsmängden enligt deras innehållsförteckning. Så jag har mailat dem nu. Jag återkommer med deras svar... under tiden kommer jag vara försiktig med hur många jag äter, för den är verkligen försvinnande god. Idag har moffat i mig 2 hela skivor.

Inga kommentarer: