lördag, september 11, 2010

Satte mitt te i halsen


Maltodextrin??!!! What a fuck is Maltodextrin och varför proppar man det i mitt te för?

Google here i come!

"Maltodextrin är en polysackarid som utvinns ur majs-, eller potatisstärkelse. Kolhydraten är naturligt glutenfri. Maltodextrin är en sammansatt sockerart som utgörs av glukosmolekyler som sitter ihop i långa kedjor. Dessa kan snabbt brytas ner ner och absorberas i tarmen. Då glukos kommer ut i blodet pumpar kroppen ut insulin för att föra in glukosmolekylerna i musklerna där de kan lagras som glykogen och ge energi för muskelarbete. Sockerarter ger allmänt 4 kcal/g. Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans. Maltodextrin används främst som fyllnadsmedel i sötningsmedel. Många sportdrycker på marknaden är baserade på maltodextrin eftersom det tas upp snabbt i kroppen."

Men jag fattar fortfarande inte? Varför finns det maltodextrin i mitt te? Är det för att det ska smaka sötare? Men jag vill inte ha sött te? Jag vill ha rent te utan en massa tillsatt skit! Fan, snart kan jag inte äta något över huvud taget. SUCKAR!!!

Liptons infusion-herbal temptation summer fruits med maltodextrin växte i munnen på mig och jag slängde skiten till slut. Fan!

Källa: wikipedia, Expertpanelen

Inga kommentarer: