lördag, juli 03, 2010

Recept på en perfekt bearnaisesås


Jag LYCKADES!!! Med bearnaisesåsen för första gången!!! Jag fattar inte ens vad som hände??? Men där står den i köket. Fin. Gul. Och redo att ätas upp.



Såhär gjorde jag:

1. Smält 150 gram smör.

2. Följande ingredienser ner i en kastrull; 2 msk vatten, 2 msk vitvinsvinäger, 1 schalottenlök, 4 krossade vitpepparkorn. Reducera helt. Häll därefter i 2 msk vatten igen.

3. Sila ner vätskan i en skål och sätt skålen över vattenbad. Låt inte vattnet koka. Den ska bara vara varm. Vispa LUGNT (tidigare har jag vispat som en blådåre) ner 2 äggulor. Ett i taget. Vispa tills den tjocknat.

4. Ta bort skålen från värmen. Jag ställer den på en blöt trasa/handuk för att den ska stå stadigt.

5. Därefter droppar man ner smöret (utan det vita) och fortsätter vispa lugnt.

6. Smaksätt med dragon, (ev persilja), salt och vitpeppar.

Edit 100812: La till punkt 4 och ändrade rubriken till bearnaisesås istället för "Den här dagen går till historien".



Inga kommentarer: