tisdag, mars 10, 2009

Till Matens Försvar av Michael Pollan




Nu har jag läst klart boken med det fina omslaget. Michael Pollan, som skrivit boken, är författare och professor i journalistik och han skriver även i New York Times. Gå in här och läs mer om honom på hans hemsida.



I inledningen av boken skriver han något som genomsyrar hela boken "Ät mat. Inte för mycket. Huvudsakligen från växtriket." Det är hans korta svar på hur folk ska äta för att hålla sig friska. Sen skriver han i boken om hur matvaror sakta men säkert blivit näringsämnen och att vi köper allt mer processade livsmedel med hälsobudskap, men vi blir bara fetare och sjukare i västvärlden. Han tycker att vi ska ta kontrollen över vårt ätande och se tillbaka till mormorsmormors tid och börja äta riktig mat igen. Han berättar lättläst om hur politiker och journalister på 70- och 80-talet gjorde så att vi hamnat där vi är idag gällande livsmedel och hur livsmedelsindustrin betalar för forskningen i näringsämnen. Sen tar reklamen över och får oss att tro att dessa matliknande varor skulle vara bättre och hälsosammare än äkta vara.

Han skriver även om att jordbrukarna alltmer uppmuntrades att odla majs, soja och vete på varje åkerlapp för att få ner matpriserna. Sedan 1980 har amerikanska bönder i genomsnitt producerat 600 fler kalorier per person och dag, matpriserna har sjunkit, portionsstorlekarna har blivit jättelika, och vi äter, som man kan vänta, mycket mer, åtminstone 300 kalorier mer än vi stoppade i oss 1985. Nästan en fjärdedel av dessa nya kalorier kommer från sockertillsatser (och det mesta av dessa kommer i sin tur från stärkelsesirap med högt glukosvärde), ytterligare en fjärdedel ungefär från tillsatser av fett (mestadels i form av olja från sojabönor), närmare hälften (46%) från spannmålsprodukter (i huvudsak raffinerade) och de få kalorier som återstår (8%) från frukt och grönsaker. En kost som baseras på kvantitet istället för kvalitet har introducerat en mänsklig varelse som lyckas med att vara både övergödd och undernärd.


Jag tycker att den här boken liknar Mats-Eric Nilssons "Den hemliga kocken" och "Äkta vara" men är skriven mer ur en amerikans synvinkel. Vilket inte stör mig alls eftersom även vi svenskar är på väg dit om vi inte passar oss. Jag tycker alla dessa tre böcker är att rekommendera. De två första böckerna var livsomvälvande för mig. Jag har, efter att läst Mats-Eric Nilssons böcker, helt ändrat mitt sätt att äta och leva. Jag vänder på varje förpackning i affären och väljer äkta vara så långt det bara går.


Jag fick en stor behållning av den här boken. Även om jag som inte längre är fettskrämd anade några fettskrämda rader hos Pollan. Men jag antar att man får ta det i dessa fettskrämda tider.


Läser från baksidan av boken:
Att mat och ätande skulle behöva något försvar verkar kanske motsägelsefullt i en tid då övergödning framträder som ett allvarligare hot mot människors hälsa än undernäring. Men det mesta av det vi idag konsumerar är inte mat, och vårt sätt att inta detta - i bilen, framför teven och i ökande omfattning ensamma - är inte att betrakta som måltider. Ju oroligare vi är för att inte få i oss rätt näringsämnen, desto mindre hälsosamt lever vi. Sunt förnuft har ersatts med förvirring.

1 kommentar:

Anonym sa...

Trevligt att du hittade till mig... ja recepten har jag oftast fått eller modifierat om själv o en del har man fått via arbetskamrater o vänner.
Du hade själv intressant läsning här;)
Ha en bra dag!