fredag, mars 06, 2009

E-nummer

Hittade en bra sida som sammanställt bra om E-nummer. Gå in här.

Är det något E-nummer man ska lära sig utantill, så är det E621. Tänk på att de inte alltid skriver ut glutamat eller E-numret, utan att det bara kan stå "smakförstärkare". Själv undviker jag alla matvaror som innehåller glutamat. Nedan ser ni varför. Och detta E-nr är godkänt. Man blir ju mörkrädd för mindre.

E621: MONONATRIUMGLUTAMAT
Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede.
Epileptiska anfall (petit mal).
Fosterskador.
Försenad tillväxt.
Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet.
Hormonstörningar.
Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har!
Deklareras ofta som "smakförstärkare".
Konvulsioner.
Kvinnlig sterilitet.
Leverskador.
Nervcellsförstörelse.
Orsakar "Chinese Restaurant Syndrome". Om Ni äter på kinesiska och japanska restauranger, be dem undvika glutamat! Provocerar fram astmaattacker.
Svåra allergiska reaktioner.
Ögonskador.
Övervikt.



Det var när jag läste nedanstående bok i november förra året som jag fick upp ögonen för alla tillsatser och efter det har jag förändrat min kost helt. Jag rekommenderar den varmt.

Inga kommentarer: