måndag, mars 16, 2009

Helgen i korthet

Söndag:
Anka och P kom över på middag igår. Jag gjorde två olika rätter. Dels min örtkryddade kyckling i ugn och en ny sorts gryta med fläskkarré (vi köpte 3 kg för 25:- kilot häromdagen på Sabis). Till det gjorde jag till alla kolhydratsätare riven potatis, morot och lök i stora muffinsformar. P åt 5 stycken, de var tydligen "asgoda" enligt Anka. Tack för bövelen =)


Såhär såg de ut. Vad ska man kalla de då?

Krämig rösti i muffinsform kanske?
Såhär gjorde jag för 12 stycken:
ca 30-40 min 175 grader
6 st grovrivna potatisar
4 st grovrivna morötter
1 st grovriven lök
smör
grädde
ägg
ost
salt
cayennepeppar
svartpeppar

Först rev jag allt grovt, slängde ner de i en stekpanna och kokade in i grädde och smör, ca 10 min. La ner potatis- och morotsröran i stora amerikanska muffinsformar. Vispade ihop ägg, grädde, ost och kryddor. Slevade ner ca 2 msk äggstanning i varje form. Sen in i ugnen på låg värme och lät de vara inne ca 30-40 minuter.

Lördag:
Fick sova till 10. Det var skönt. Städade lite. Läste lite. Såg på melodifestivalen. Vi åt tacopaj med goda tillbehör.

Fredag:
Tuva hade med sig en av sina kompisar över helgen. Vi åt köttfärssoppa. Felix spydde på natten.

Inga kommentarer: