söndag, mars 29, 2009

Låt den rätte komma in - läs den istället för att se filmen


Spännande, skrämmande, verklighetstrogen. Då pratar jag om boken. Läste boken blev begaistrad. Såg filmen blev tokbesviken. Om jag inte hade läst boken så hade jag nog inte förstått filmen, så jag förstår faktiskt inte varför filmen fått så goda recensioner. Boken var djup. Filmen var lam. Boken gav en bild av personerna, filmen nuddade bara på ytan. Förstår att man inte kan ta med allt från boken. Den konstnärliga friheten, eller vad är det de brukar säga? Men när man gör filmen på ett sånt sätt så att jag som läst boken måste sitta och förklara för de som inte läst boken. Då är det nåt fel! Boken 5 plus. Filmen 5 minus. Faktiskt. Jag hade såna förväntningar på filmen när jag precis hade läst boken och så blev det en sån besvikelse. Blä!

Inga kommentarer: