lördag, januari 17, 2009

Spotify har äntrat min dator


Fick ett eget gratiskonto hos Spotify för några dagar sedan, efter att ha stått i kö en vecka eller två. Spotify är ett företag i Sverige som säljer online-musik för att man lagligt ska kunna lyssna på streamad musik via Internet. Eftersom jag inte är en betalande kund så får jag stå ut med små reklamsnuttar emellanåt. Oftast i 20-30 sekunder efter ca 6 låtar. Men det kan även gå 20 låtar innan det kommer reklam. Men det är det helt klart värt för att få tillgång till all musik. LAGLIGT. Men... jag har märkt att all musik inte finns. Tex Metallica saknas helt. Är det för att de bara har kontrakt med vissa skivbolag? Varför vill inte alla skivbolag gå med är min fråga i så fall? Är det inte dags för dessa att snäppa upp sig lite och förstå att vi är inne i en ny tid. Vill man ha en låt idag så vill man ha den snabbt och jag gör det hemskt gärna lagligt och så vet man att artisten får betalt när jag spelar låten i min Spotify.

Hur funkar det då? Skitbra! Jag laddade ner ett program till datorn och sen hade jag inom några minuter tillgång till Spotifys hela databas med musik. Och det är mycket kan jag lova. Men som sagt saknas viss musik. Men det kanske blir bättre så småningom.? Jag kan spara mina egna spelningslistor och de har även en jättebra sökfunktion där jag sen kan klicka mig vidare till alla album med respektive artist och även få förslag på liknande artiser. Har redan hittat några nya artister som jag aldrig hade hört talas om tidigare. Kul. Sen har jag också läst att man kan logga in på en annan dator, som givetvis har Spotify nedladdat, och logga in på sitt egna konto och få tillgång till sina egna listor. Skitbra ju, om det nu fungerar. Har aldrig testat.

Låtarna är i formatet Ogg Vorbis, som är ett ljudkomprimeringsformat på samma sätt som mp3, men med skillnaden att man inte behöver betala licensavgifter till någon för att skapa ljudfiler. Har inte märkt nån annan skillnad med formatet.

Jag gick in på Free-länken hos Spotify och anmälde mig, gör det du också:

Inga kommentarer: