fredag, januari 23, 2009

Fettskrämd av Lars-Erik Litsfeldt


Nu har jag läst ut boken Fettskrämd av Lars-Erik Litsfeldt.
Boken handlar i grunden om hur Lars-Eriks Litsfeldt själv gick ner i vikt genom att börja äta kolhydratsnål kost och öka på fettet. Han hade diabetes 2 och kunde efter ett tag sluta helt med sin medicin och på köpet gick han ner ett antal kilon i vikt. När han började med kosten så gick han tvärs emot vad det stod i den diabetsbroschyr han fick från vården. Han blev nyfiken på varför det var så och därför kom den här boken till för att han tycker att det var hans skyldighet att berätta hans historia. Han skriver även om forskarfusket och varför vi är så fettskrämda som vi är idag. Inte bara i Sverige utan faktiskt över hela världen.

Han skriver roligt och lättläst om ett ganska tråkigt ämne (för de flesta), jag fnissade till bra många gånger. Tycker även att han förklarade på ett pedagogiskt sätt hur det fungerar med insulin, kolhydrater och fett i vår kropp. Insulinet påverkar ju även mig i allra högsta grad, även fast jag inte är någon diabetiker. Boken kanske inte var jättedjupgående men jag fick en bra hum om vad jag ska fortsätta läsa för att få bättre koll. Tycker i och för sig att jag fick bra grundläggande koll i och med den här boken. Det jag tyckte mest om var alla hans roliga metaforer. Jag är glad att jag köpte den.
Här hittar ni till hans blogg:

Nu ska J få läsa den också så han också blir lite mindre FETTSKRÄMD. Han tycker ju det är läskigt med mina nya kost. Men han läste ut Annika Dahlqvist bok före mig och då hörde jag hummanden och ahan och ojn så jag tror han fått ganska bra koll nu på vad det handlar om. Efter att han läst Dahlqvist bok så verkar han ha lugnat ner sig vad gäller LCHF-kosten som jag tillämpar. Faktum är att jag behöver inte längre laga ris, pasta och potatis till honom. Utan middagarna kör han helt i LCHF-style.

Inga kommentarer: