torsdag, januari 01, 2009

Helstekt fläskfilé med blomkålsgratäng och inkokt endivesallad


Dagens LCHF-middag
Bilden gör inte rättvisa, ser ju riktigt äckligt ut på bilden. Vilket det verkligen inte var.
Helstekt fläskfilé med blomkålsgratäng och inkokt endivesallad. Till det en grönsallad med gurka, tomat, romansallad och fetaost.

Jag är helnöjd med blomkålsgratängen, den blev jättegod. Och jag lyckades att göra den helt utan mjöl. Såhär gjorde jag:

400 g blomkål
30 g smör
3 dl grädde
200 g gräddost
flingsalt
vitpeppar

Koka blomkålen i lättsaltat vatten ca 10 minuter. Koka samtidigt in grädden en stund i en kastrull, riv i 50 g av osten. Smöra en ungsfast form. Häll blomkålen i formen, häll grädd- och ostsåsen över blomkålen. Sen smulade jag över lite flingsalt och drog några varv med vitpepparkvarnen. Hyvlade 150 g gräddost över. Sen körde jag in anrättningen i ugnen i 225 grader i ca 20-30 minuter. Kommer inte ihåg tiden exakt men i alla fall tills grädden kokat in ordentligt och den fått en fin gyllenbrun färg.

Inga kommentarer: