söndag, november 17, 2013

17/11-2013


Dagens matbild: Tog en riktigt dålig matbild idag på riktigt god mat. Bjöd J på middag idag. Vi var och åt på Sovel Kött & Grill i Sickla. Jag tvingade J att äta Wagyu. Själv åt jag biff från skärgården med ceasarsallad, skogssvampsås och örtsmör.

Veckodag: söndag

3 x Snackigt:
1. J´s födelsedag idag.Vi har haft en helt underbar dag. Han ville inte ha något kalas i år. Klockan 00 inatt så ställde jag mig i garderoben för att vänta in honom och skrämma skiten ur honom och skrika grattis. Problemet var bara att när han kom i in i sovrummet så började jag fnissa hysteriskt inne i garderoben och då undrade han vad jag pysslade med. Då slängde jag upp dörren och skrek "GRAAAATTISSSS på FÖDELSEDAAAAAGEN" sen hoppade jag på honom och brottade ner han i sängen. Vi skrattade i en halvtimme efteråt. Jag är katastrofal på överraskningar. Imorse gjorde han likadant mot mig. När jag skulle väcka honom till frukost så hade han ställt sig tight mot väggen och väntade in mig och skrämde skiten ur mig istället. Grrr!

2. Jag började morgonen med att fixa till en mysig frukost med lite kallskuret och ostar innan jag gick och väckte honom (förutom att han överraskade mig istället). Så fick han öppna sina presenter under frukosten. Alla ekologiska och giftfria förstås. Se bilder längre ned i detta inlägg.

3. Sen åt vi middag på en restaurang i Nacka som heter Sovel Kött & Grill. J åt Wagyu och oh my god vilket kött. Trodde aldrig i hela mitt liv att jag skulle få smaka nåt så gott och då åt jag en ynklig bit från J´s kött. Jag ångrade bittert att jag inte valde Wagyu. När jag kom hem var jag tvungen att googla lite och såhär står det på wikipedia om köttet: Wagyu syftar på flera raser av nötkreatur som genetiskt har en tendens att ha en omfattande grad av marmorering i köttet, samt att bilda hög procenthalt av oljigt, omättat fett. Kött från wagyū-nöt är känt för marmoreringsegenskaperna och kvaliteten, och har ett högt pris på marknaden. Från flera områden i Japan levereras nötköttet med områdesnamn. Exempel på detta är Kobe-, Mishima-, Ōmi- och Sandanötkött. Wagyūs genetiska uppbyggnad ger ett kött som innehåller en högre procenthalt omega-3- och omega-6-fettsyror än vanligt nötkött. Så wagyu är samma kött som det världsberömda Kobeköttet.

Väder: Soligt och fint vänder men det var lite kyligt även fast det var +7 grader ute.

Dagens ekomat:
Frukost: Pata negra, blacky skinka, appenzeller, vesterhavsost, gräddost, finncrisp, tomat, paprika, gurka. Kaffe med grädde.
Lunch: Inget
Middag: Oxfilé, ceasarsallad, skogssvampssås. Vatten.
Kvällis: Lingonkaka, vaniljsås. Kaffe med grädde.


Dagens träning: Vilodag


Wagyu 2000 kr/kilot och jag lovar det var värt vartenda öre. Godare kött har jag aldrig ätit i hela mitt liv. Vår servitris kom och visade köttbiten innan de stekte upp den åt oss =) det tycker jag var charmigt.


Mysfrukost. Jag köpte Pata negra som lagrats i 30 månader. Även det köttet sjukt gott.

Myspys

Lite goda ostar, pata negra, blacky och grönsaker. Mums!

Ekologisk nördtisha

Två nördtröjor bredvid varandra. Köpta från TshirtStore. Köpte även en ekologisk Klättermusen-Hoodie till J, som jag glömde fotografera. Klättermusen är ett riktigt fint ekologiskt klädmärke.

Ekologisk och giftfri termos från Klean Kanteen. Deras produkter är underbara. Vi har flera vid det här laget.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hi, hi, han klarat bättre att skrämma dig än du honom! ;)
Coolt att få äta ett sådant dyrt kött! :)
Ha en fin dag!
Kram kram
//Lana

Trillian sa...

Yes jag förlorade helt klart där ;)