lördag, november 16, 2013

16/11-2013


Dagens matbild: Till middag idag blev det en tacotallrik. Jag äter bara tillbehören och hoppar över tacobrödet och tacochipsen. Jag tycker att det är godare såhär. Och det sagt utan att ljuga ;) 

Veckodag: lördag

3 x Snackigt:
1. Riktigt skön dag idag. Har gjort lite av varje idag. Lite hemliga saker, bakat, promenerat, varit och fikat hos kompis, handlat.

2. Har funderat på en sak ett tag, och det är varför lchf kallas för extremkost? De som kallar det för extremkost har ju uppenbarligen inte läst på. Vi äter liksom exakt samma saker som kolhydratsätarna, bara att vi tar bort de snabba kolhydraterna. När man tar bort kolhydraterna så går fettprocenten upp, men vi äter inte mer fett i gram än andra, vi äter fortfarande samma mängd. Vi äter grönsaker istället för pasta/ris/potatis. Grönsaker har mer vitaminer och mineraler än snabba kolhydrater. Men ändå är det vi som kallas extremister. Jag fattar inte det? Bara häromveckan var det nån på jobbet som pratade om det (men jag lovar att nästa gång ska jag ta diskussionen). Igår på Instagram såg jag nån som hade länkat till nån bild där en av kvällstidningarna (kommer inte ihåg vilken av dem) hade skrivit "du får lchf-cancer av lchf". Jag trodde jag skulle smälla av. Lchf-cancer? Så nu finns det nåt som heter lchf-cancer? Ja jäklar i min gata. Nu får jag passa mig. Nån dag ska jag skriva ett längre inlägg om just den här punkten. För jag är verkligen fundersam till hela den här hetsen som är på lchf:are från kolhydrats- och margarinmaffian. Bara att man äter margarin (tex Lätt&Lagom, Flora, Lätta, Becel) säger ju hur lite påläst man är.

3. Imorgon fyller J år :)

Väder: Kanonväder. Soligt och 11 grader

Dagens ekomat:
Frukost: Lchf-bröd med bregott och mjukost. Gurka. Kaffe med grädde.
Lunch: Inget
Middag: Tacotallrik med köttfärs, marinerade böngroddar, guacamole, salsa, krispsallad, cayennefetaost, creme fraiche. Vatten.
Kvällis: Kaffe med grädde. Vesterhavsost, appenzeller, fikon- och chilisalami. Liten bit med lingonkaka och vaniljsås.

Dagens kcal: 1588 (75% fett, 15% protein, 10% kolhydrater)
Dagens kh: 44 g (den där jäkla lilla lingonkakans fel)

Dagens träning: Promenad 50 minuter, Saltarörundan.


1 kommentar:

Unknown sa...

lchf-canser...ha, ha,ha!
Vädret är verkligen hur fint som helst! Vilken höst vi har!
Gott med taco! Mums!
Ha en toppen söndag!
Kram kram
//Lana