måndag, januari 11, 2010

Vegetarisk Måndag: Linssoppa och Pannkakor gjorda på dinkelmjöl



Vanligt vetemjöl från Kungsörnen innehåller tillsatser i form av mjölbehandlingsmedel och tillsatta vitaminer. Känns helskumt, så jag mailade deras kundservice idag och frågade helt enkelt varför det är så? Ska bli intressant att läsa deras svar. Så istället för tillsatsmjölet så tog jag den biodynamiskt odlade dinkelmjölet från Saltå Kvarn och gjorde pannkakor istället. Det var inte stor skillnad på smaken alls och jag tycker tom pannkakorna fick en bättre karaktär och blev knaprigare.

Linssoppan gör jag på 3 dl röda linser, 1 stor lök, 3 ekologiska buljongtärningar (utan glutamat), 1.5 l vatten, 1 tsk timjan, 1 tsk mejram och lite salt och vitpeppar. Jag älskar verkligen den här linssoppan. Enkelt och gott. Det tog några olika kokningar tills jag hittade det här receptet som är riktigt riktigt god. Till och med Felix har börjat gilla den. Övriga familjemedlemmar har gillat den från första stund.



Dinkelmjöl från Saltå Kvarn
Saltå Dinkelmjöl är ett stenmalet, siktat mjöl med hög utmalning. Dinkel har genom sin glutenkvalitet och unika proteinsamman-sättning väldigt bra bakegenskaper. Det kan användas i alla recept i stället för vete. Bröd och bullar bakat på dinkel får extra fin och mustig smak.

Ingredienser: Siktat mjöl av biodynamisk dinkel

Källa: Saltå Kvarn

Inga kommentarer: