onsdag, januari 20, 2010

Laxsoppa med grädde och saffran


Mumsig soppa som är rejält mättande tack vare grädden.

Jag brukar ta det som finns hemma i rotfruktstväg, oftast blir det fänkål och morötter. Men eftersom jag varken hade det ena eller det andra så blev det palsternacka (min nya favvis) och jordärtsskocka, som faktiskt passade riktigt bra i den här soppan. Välj ekologiska varor. Tomatpurén finns som ekologisk variant utan tillsatser att få tag på. Man behöver inte köpa märket Felix som bara har tomatpuré med en massa tillsatser.


Jag använde dessa ingredienser:
ca 300 g lax
2 palsternacka
1 bit jordärtsskocka
1 pkt saffran
1 buljongtärning
2 tsk tomatpuré
1 vitlök
1 gul lök
1/2 purjolök
2-3 dl vitt vin
2 dl vatten
3 dl grädde
smör
smaka av med lite vitpeppar och eventuellt lite salt
lite dill att garnera med

Jag gjorde såhär:
Slanta palsternackan, skär jordärtsskockan i stavar, hacka löken och purjolöken, riv eller pressa vitlöken. Fräs allt i en kastrull med en rejäl klick smör. Häll på vatten, vin och buljongtärning och låt puttra tills rotfrukterna är klara. Lägg i grädden och laxen och låt puttra i ca 6-10 minuter till. Garnera med lite dill.

Inga kommentarer: