söndag, januari 10, 2010

Köpstopp vecka 1 - 1-10/1

Köpstoppet har gått över förväntan. Har inte köpt en enda onödig sak under veckan, till och med godiskontot har hållt sig på hygglig nivå. Och att vi bara handlat mat för 845 kr är ju overkligt. Jag tror inte det har hänt en enda gång de senaste åren att vi inte handlat för mindre än 1000 kr så fort vi handlar. Medveten konsumtion verkar löna sig. Såhär första veckan iaf. Känns skitbra. Sen en annan sak. Jag fick ett mail från Felix mentor där hon berättade att Felix behöver ett nytt lås till hans nya skåp. Han har tidigare delat skåp med en annan kille som redan hade lås. Så tidigare hade jag direkt rusat till affären och köpt en ny, men nu började jag med att fråga J om han hade nåt gammalt rostigt lås liggandes nånstans. Ja, mycket riktigt så hade han det och ett riktigt grymt sådant också. Och nytt. Så nu slapp vi den kostnaden också.

Utgifter vecka 1 (inom parentes det som vi budgeterat för varje del per vecka)
Livsmedel: 845 kr (1200 kr)
Godis/snacks/läsk/fika: 69 kr (100 kr)
Hygien: 27 kr (100 kr)
Förbrukningsvaror: 0 kr (300 kr)
Bil: 447 kr (750 kr)

Överskottet som ska gå till köpstoppssparkontot redoviser jag en gång i månaden.

4 kommentarer:

Esbe sa...

Jättebra ju! Måste erkänna att jag hajade till vid er matsumma/vecka (har inte riktigt koll på hur stor familj ni är).
Härligt att handla för tre fjärdedelar! Fortsätt så och ni blir snabbt rika!

Esbe sa...

Ja just! Bra att du kom på det med hänglåset också!

Trillian sa...

Ja vi har en väldigt hög matsumma per vecka och vi är inte särskilt många, bara 4 personer.

Det höga matkontot beror på följande:

1. Vi handlar nästan varje dag och varje dag går det runt 500 kr och inför helgen så handlar vi för över 1000 kr.

2. Vår kyl och frys är full med mat jämt och vi äter inte ens upp hälften.

3. Vi slänger väldigt mycket mat pga dålig planering.

4. Vi handlar ekologiskt och tillsatsfritt. Det gör att matkontot går upp i pris men samtidigt så får vi mer näringsriktig mat och det i sin tur kanske leder till att vi inte gör av med lika mycket mat? Men eftersom vi är vana att handla en viss mängd varje dag så sitter de dåliga vanorna där.

Men jag hoppas att vi kommer tillrätta med alla 4 punkterna under 2010.

Kul att du fortsätter titta in =)

Kram
/T

Esbe sa...

Ah! Jo, det brukar ju finnas bra anledningar! Jag försöker handla ekologiskt, men är ganska duktig på att äta upp och inte slänga så mycket. Och jag är ju bara en, och jag satsar ändå på billiga erbjudanden och varor med kort datum (det finns ju frys!) mellan varven. Er beräknade matsumma per vecka är knappt vad jag handlar för på en månad (jag ligger på 1400-1500)! Men det är ju skillnad på enpersons- och fyrapersonershushåll.

Klart jag fortsätter läsa! Kan ju hända att det går lite upp och ner med aktiviteten (verkar som att jag har mer jobb på gång) men det är intressant att läsa det du skriver :)

Kram på dig!