söndag, januari 31, 2010

Rostbiff


Jag är egentligen inte så mycket för kött som är för rött. Men vi chansade den här gången för att inte få kött som är som en skosula. Tuva tyckte först att den var alldeles för röd och inte alls liknande den köpta rostbiffen. Men under middagen sa hon "mmm det här köttet är nog mycket godare än den köpta". Med andra ord ett väldigt gott betyg. Jag hade en bra matdag igår. Allt jag gjorde blev lyckat. Surdegsbrödet, coleslawn, potatissalladen och rostbiffen.

Såhär gjorde jag rostbiffen:
1 kg rostbiff / fransyska
gned in olivolja, flingsalt och svartpeppar runtom.
La rostbiffen i en liten ungsfastform och stack in en köttermometer och lät köttet steka i 125 grader varm ugn tills termometern visade 62 grader. Då blev den sådär fint rosa som på bilden.

Innertemp för rostbiff
  • 55°C: blodig
  • 60°C: rosa med röd kärna
  • 70°C: lätt rosa
  • 75°C: välstekt

Edit 101010: Testade att steka rostbiffen till 65 grader och sen vila inpackad i folie tills vi skulle skära upp den och äta upp den. Blev lite för välstekt för allas smak. Jag gillade det, men övriga familjen röstade ner 65 grader. Så nästa gång kör jag 62 grader igen.

Inga kommentarer: