måndag, januari 18, 2010

Vegetarisk Måndag: Italiensk paj med oliver och soltorkade tomater



Oj vad mycket goda smaker som gifte sig med varandra (hatar egentligen det uttrycket men det passade bra här för att beskriva vad jag menade). J gav den 9.5 poäng av 10. Den hade fått en 10:a om han druckit cola till. Ja man undrar ju varför han inte gjorde det då? Jo för att han försöker avgifta sig från colaberoendet så han har inte druckit det på en hel vecka. Ja, men jag är glad för 9.5 poäng också.

Pajdeg:
3 dl dinkelmjöl (eller vetemjöl)
150 g smör
0.5 dl vatten

Ingredienser (ekologiskt förstås):
3 tomater (eller 8 körsbärstomater)
10 soltorkade tomater
1 lök
2 vitlöksklyftor
90 g gröna oliver (kan uteslutas, ta fler svarta oliver istället)
60 g svarta oliver (jag brukar ha i kalamata)
4 ägg
0,5 dl creme fraiche
1 tsk salt
1 dl parmesan
2 dl gräddost eller västerbottenost

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Arbeta ihop pajbotten och tryck ut den i en springform.
3. Förgrädda degen i 10 min.
4. Häll i alla ingredienser i pajformen tillsammans med hälften av osten.
5. Häll över äggblandningen.
6. Häll över resten av osten.
7. Grädda ca 40 minuter.
8. Ta ut den från ugnen när den är klar och låt den vila några minuter innan servering.



Vitlöksvinägrette (tyvärr vet jag inte måtten eftersom jag hoftar):
Äppelcidervinäger eller balsamico
Olivolja
Vatten
Salt & Peppar
1-2 klyftor vitlök



Från middagen den 19/4-2011 med mer ost.

uppdaterad 110419: Sist hade jag i uppemot 5 dl västerbottenost och jag tyckte personligen att den blev godare då. Men då är jag också en ostälskare.

Källa: Inspirerad by Tasteline

Inga kommentarer: