måndag, januari 04, 2010

Vegetarisk måndag: Afrikansk kikärtsgryta

Detta var överraskande gott. Vår första vegetariska måndag blev en succé. Grytan var även väldigt mättande så det blev massor över även fast vi var tre som åt av den. I receptet stog det att man skulle servera med cous-cous men jag strimlade två sorters paprika och rev lite morötter till istället. Nästa gång ska jag även bjuda ett nybakat bröd till. Det stod inga mått på kryddorna men jag hoftade och uppskattar ungefär till måtten jag skrivit nedan.



Afrikansk kikärtsgryta

Ingredienser
1 hackad gul lök
400 g kokta kikärtor
2 burkar hela tomater
3 msk jordnötssmör
2 dl grönsaksbuljong
1 msk curry
1 msk oregano
chilipeppar
salt
svartpeppar
80 g cashewnötter

Portioner: 4
Tillagningstid: 12 min

Tillagning
Stek löken i botten på en kastrull, häll i tomaterna och kikärtorna. Koka upp med buljongen och jordnötssmöret, smaka av med kryddorna. Koka ca. 10 minuter, häll i nötterna när en minut återstår.


Källa: Vegetariskt.com

Inga kommentarer: