lördag, april 04, 2009

Fläskkarrégryta med smak av ingefära och lime


Trodde faktiskt inte detta skulle bli så gott som det blev. Felix tog om 3 ggr och ingen i familjen åt med ris eller potatis idag, utan de valde att äta med skärbönor och morot som jag. Felix sa flera ggr "mums vad gott det är". Så därför skriver jag upp receptet nu hur jag gjorde så jag inte glömmer bort det. Hoftade med allt som vanligt.

8 st tunna fläskkarréskivor stektes i smör och kryddades med salt och svartpeppar
10 st champinjoner delade på hälften och stekta i smör och vitlök
1 palsternacka tunnt skivad
4 st salladslökar hackade
1 dl vatten
3 dl creme fraiche
skalet från en lime
1 hyfsat stor bit färsk ingefära, riven


Så det var inte så mycket mer kryddor än så jag använde och fick ändå så mycket smak på grytan. Lät allt puttra ca 20-30 minuter. När grytan började bli klar så kokade jag skärbönorna i ca 3 minuter och därefter stekte jag de i smör, olivolja, vitlök. När allt var klart så hällde jag på vitvinsvinäger, salt och peppar.

1 kommentar:

Mikkan sa...

Kul med en lite otippad kryddning! :)