tisdag, april 10, 2012

Trillians fakir

Ni som inte vet vad fakir är så är det en väldigt strikt form av lchf. Man äter så nära noll kolhydrater som möjligt.

Varför jag behöver fakir nu, är för att jag dels behöver få en kickstart med min viktnedgång igen och samtidigt vill jag ta reda på vilka kolhydrater min kropp inte svarar på. Tex tror jag att jag klarar av att äta morötter och rödbetor som ändå har relativt många kolhydrater i sig.

Så min plan är att jag först ska försöka ta bort de mesta av kolhydraterna i några veckor, sen ska jag sakta införa kolhydrater i form av grönsaker och bär och därefter mjölkprodukter igen. Och försöka hitta tillbaka till en bra balans där min kropp och jag mår bra.

Nackdelar som jag ser med fakir är att det känns enformigt, men eftersom jag bara ska köra 2-3 veckor så tror jag att jag kommer klara av det bra.

Jag kommer förutom att hålla stenkoll på kolhydraterna även väga maten och hålla stenkoll på kalorierna för att hålla koll så jag inte äter för mycket. Men jag kommer låta kroppen bestämma. Är jag hungrig så kommer jag äta så jag kommer inte låta kalorisiffran styra om jag får äta eller inte. Även om det finns de lchf:are som tror på att man som lchf:are inte behöver detta med kaloriräkning. Jag förstår deras synpunkt men jag är matmissbrukare och det är därför jag blivit överviktig så jag är ganska säker på att min kropp tappat kontrollen på hungerskänslor.

Här är den maten jag kommer tillåta mig under den här fakirperioden (kolhydrater per 100 gram bredvid):


FISK
abborre - 0 g
bläckfisk - 0 g
braxen - 0 g
forell - 0 g
flundra - 0,4 g
gädda - 0 g
gös - 0 g
hummer - 0 g
hälleflundra - 0 g
kräfta - 0 g
lake - 0 g
lax - 0 g
makrill rökt - 0 g
mört - 0 g
ostron - 0 g
räkor - 0 g
sej - 0 g
sik - 0 g
strömming - 0 g
tonfisk - 0 g
torsk - 0 g
öring - 0 g



KÖTT
bacon - 0 g
fläskbog - 0 g
fläskfilé - 0 g
fläskkotlett - 0 g
sidfläsk - 0 g
hare - 0 g
hjärta nöt - 0 g
kalv - 0 g
kanin - 0 g
kassler - 0,5 g
kebabkött - 0 g
köttfärs - 0 g
lamm - 0 g
lever - 0 g
njure - 0 g
nötkött - 0 g
renkött - 0 g
tunga - 0 g
älgkött - 0 g



FÅGEL
höna - 0 g
kalkon - 0 g
kyckling - 0 g
vaktelägg - 0,4 g
ägg - 0,3 g



FETT / VINÄGER
smör - 0,4 g
majonnäs hemgjord - 0,2 g
kokosfett - 0 g
olivolja - 0 g
rapsolja - 0 g
vinäger - 0,5 g



OST
blåmögelost 0 g
danbo 0 g
cheddar 0,1 g
emmentalost 0 g
gruyere 0 g
feta 0,5 g
färskost 36-44 g fett 0,5 g kh
gouda 0 g
gräddost 0 g
blåmögel castello 0 g
vitmögelost brie/camembert 0 g






DRYCK
vatten - 0 g
kaffe - 0,3 g
te - 0 g
äggmjölk - 0 g (istället för grädde till kaffet)
mineralvatten - 0 g



GRÖNSAKER
alfa alfagroddar - 0,3 g
böngroddar - 3 g (lite väl mycket kanske men jag kommer tillåta mig att äta detta ändå)
bambuskott - 0,7 g
champinjoner - 0,3 g (visste ni att champinjoner hade såhär lite kolhydrater? Det hade inte jag en aning om och jag som älskar svamp. Lycklig är bara förnamnet.)
dill - 0,9 g
havstång (spirulina) - 0 g
isbergssallat - 1 g
kantarell - 0,4 g
persilja - 1,1 g
sparris - 1,2 g
spenat - 0,4 g
trädgårdskrasse - 0,7 g

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej, hej! Jag visste inte heller att champinjoner innehåller så lite kolhydrater! :) Och spenat, och bambuskott! Kul! Då kan man variera sitt "fakirande" lite! Jag tänker köra två veckor till... mår så bra i magen! :)
Tack för info!
Var kan man köpa havstång (spirulina) och hur smakar det?
Ha en fin dag!
kram
//Lana

Trillian sa...

Ja jag blev förvånad över flera av grönsakerna och gladast över champinjonerna eftersom jag älskar champinjoner.

Har aldrig smakat spirulina men varit sugen på att köpa Renée voltaires spirulina länge. Men en burk på 125 g kostar 195 kr. Spirulina känns som ett riktigt superfood. Massor med nyttigheter och lite kolisar. Perfekt för oss kh-junkies.

vildarosen sa...

Hej!
Jag är ny på det här med LCHF så jag undrar om äggmjölk. Hur gör du den? Var kul att hitta hit till din fina blogg med massor med bra tips och recept.

Med vänlig hälsning/nybörjaren

Trillian sa...

Hallå vildarosen och kul att du hittat hit.

Såhär gör jag min äggmjölk:

2 äggulor (eller hela ägg om man vill ha mer proteiner)
50 g kokosfett (eller smör)
3 dl kokande vatten
0,5 tsk vaniljpulver (man kan smaksätta med i princip vad man vill)

Mixa ihop äggulor, kokosfett och vaniljpulver. Häll över kokande vatten och kör i mixer till skum.

Här är länken till receptet:
http://trillianshorna.blogspot.se/2011/06/kaffelatte-ala-lchf.html