torsdag, april 12, 2012

Danbo-Oopsies med 0 kolhydrater


Danbo är en riktig stinkost så man blir lite äcklad först, men när man stoppar in den i munnen så stämmer liksom inte lukten med smaken och det blir en märklig känsla där näsa och gom inte är helt överens om resultatet. Men smakgomen vinner. Och eftersom jag äter så lite kolhydrater som möjligt nu så passar den här osten perfekt att göra mina oopsies på, för då har jag ett brödsubstitut helt utan kolhydrater. När jag gör mina vanliga med philadelphiaost så blir det 3 g kolhydrater på en hel smet. Det är inte mycket det heller, men kan jag nolla något nu så gör jag det. Finns såklart andra ostar att välja istället för stink-Danbo men den här oopsiesen blev verkligen tokgod.

Ingredienser: 6 st
3 ägg
100 g Danbo-ost
lite salt
lite bakpulver

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Separera äggen. Gulor i en skål och vitor i en annan.
3. Vispa vitorna tillsammans med saltet till ett hårt och fluffigt skum (viktigt). På samma sätt som man gör maränger. Man ska kunna vända på skålen utan att fluffet trillar ur skålen.
4. Vispa gulorna med osten och bakpulvret.
5. Vänd ner vitfluffet i gulorna med en slickepott. Försiktigt. Behöver inte vara någon jämn smet. Försök ha kvar fluffet.
6. Klicka ut 6 stycken lika stora ovaler/rundor på bakplåtspapper.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter eller tills de ser gyllenbruna ut.


Inga kommentarer: