lördag, november 05, 2011

Lchf-morotsfrallor

Jag har älskat morotsfrallor ända sen jag som liten satt på köksbänken och tittade på när min mormor (som jobbade som kockerska) rörde ihop morotsfrallor med ingredienser från den egna trädgården. Det var underbart att först gå ut med henne och dra upp morötter och sen gå in i det lilla köket och skala och riva och hacka och mecka ihop en deg. Det var mormor som lärde mig att laga mat när jag var 10 år. Sen dess har jag lagat mat hemma. Så ibland när min mamma kom från jobbet så stod maten på bordet tillsammans med en efterrätt. Det tycker jag är ganska driftigt gjort av en liten 11-åring.

Idag gjorde jag morotsfrallor ala lchf istället. De blev klockrena och bara 2 g kolhydrater per fralla. Beräknat på 11 stycken av nedanstående sats.

Ingredienser för 11-12 st
2 ägg
2 dl filmjölk
80 g finriven morot
2 dl pofiber
2 msk fiberhusk (kan uteslutas)
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 dl finriven ost (jag hade Västerbottens)

Gör såhär:
1. Blanda ihop ägg, filmjölk, finriven morot, pofiber, fiberhusk, salt och bakpulver.
2. Låt svälla ca 10-15 minuter.
3. Blanda i osten ordentligt i den nu fasta smeten.
4. Rulla till 11-12 bollar och lägg på bakplåtspapper.
5. Grädda i ca 20 minuter i 200 grader varm ugn.

En god ost tillsammans med bregott så är det extra mumsigt.

För vanliga lchf-frallor uteslut morötterna så innehåller frallorna bara 1 gram kolisar per fralla.
Inspired by 56kilo.se

3 kommentarer:

hemul sa...

Tack! Häftigt med morot i bröd, det har jag aldrig provat.

Jag ska genast basunera ut det på fetbobba. De brukar vara sugna där. ;-)

Trillian sa...

Kul =)

Millas Hälsoblogg sa...

Så gott måste prova