måndag, februari 16, 2009

Ajvarfärsbiffar med myntayoghurt och sallad


Här hjälper Felix mig med gårdagens middag.


Det blev färsbiffar med ajvar och spiskummin.

Ajvarfärsbiffar
400 g lammfärs eller nötfärs
1,5 dl ajvar relish het
1 tsk sambal
1 ägg
0,5 tsk spiskummin
1 citron
salt

Gör såhär:
1. Blanda ihop ordentligt ajvar, sambal, ägg, spiskummin, fint rivet skal av citronen, salt och lammfärsen.
2. Forma små köttspett eller köttbullar av färsen. Stek i olja och smör. Eller stek i ugnen (225 grader) som jag gjorde (i ca 10-15 min).


Vi gjorde en god sallad till.


Här är min tallrik med mat. Det blev gott. Annars brukar vi göra de här biffarna av lammfärs. Men hade ingen hemma så det fick bli nötkött och det var gott det också.

Myntayoghurt
Turkisk yoghurt
Mynta
Vitlök

1 kommentar:

Ellinor sa...

Ser jättegött ut, det här skall jag prova någon dag framöver:)