söndag, december 07, 2008

Äntligen ett chips utan tillsatser

Jag är inne i en period då jag synar all mat jag äter. Undviker tillsatser så långt det bara går. Och det går faktiskt. Till slut hittar man alla guldkornen i butikshyllan. Svårt med vissa butiker som vår närmaste Coopbutik, som bara tar in sina egna skitvaror. Men idag hände det, jag hittade en ny favoritbutik ute hos oss. Sabis som tillhör VI-butikerna har öppnat i Värmdö. Vilken fantastisk affär. Hoppas hoppas hoppas att de fortsätter hålla samma höga kvalitet. Ska bli så skönt att slippa Coop och Ica. Jag har sagt det förut men jag säger det igen. Jag HATAR Coops och ICAs egna märkesvaror. Sabis hade inte en enda pryl som hade märket VI eller Sabis. Wonderful! Sen jag började syna all mat jag äter så tar det väldigt lång tid inne i affären. Men det skiter jag i. Kan i och för sig tänka mig att om de synar sina kameror i butikerna så undrar de nog över den suspekta tjejen som läser alla innehållsförteckningar med lupp. Och tyvärr är det så att de flesta varor har fullt med tillsatser. Jag fattar verkligen inte det?? Varför? Som tex philadelphiaost, som alltid varit min favorit. Den innehåller en jäkla massa tillsatser, så den har jag slutat äta. Men häromdagen hittade jag faktiskt en färskost utan tillsatster och idag en chips helt utan tillsatser. Tjohooo. Fantastiskt. Jag som trodde att jag skulle bli tvungen att sluta äta chips helt och hållet. I och för sig skulle det ju inte skada.

Jag och tuten handlade mat, pynt, pyssel och städsaker. Sen har vi bakat, gjort hemmagjord pizza med fläskfilé och vitlöksfrästa champinjoner, marinerat morgondagens middag (som blir honungsglaserad revbensspjäll) och gjort pepparkakor med kristyr. Det luktar gott i huset kan jag lova. Imorgon ska jag dels provlaga spjällen, som jag funderar på att ha med på julbordet om det blir gott, men även göra egna köttbullar och helt hemmalagad majonnäs och rödbetssallad. Har köpt hela rödbetor som ska kokas och hackas ned och röras ihop med matyoghurt och härliga kryddor.

Jag känner mig så lycklig över att bestämt mig för att sluta med tillsatser, sluta med allt som har med light att göra. In i det här huset kommer bara riktiga, ärliga, verkliga varor från och med nu. Inget sötningsmedel, inget light, inga tillsatser. Bara äkta vara.

1 kommentar:

Unknown sa...

Vilka chips var det? Märke?