söndag, maj 13, 2012

13/5-2012

Hamburgertallrik utan bröd och pommes på MD:s restaurang strax utanför Skellefteå. Tänk att det ska vara så svårt att förstå en enkel beställning. I detta fallet beställde jag en 150 g hamburgare med ost och jag sa mycket tydligt utan bröd och BARA med sallad och dressing i botten, hamburgaren över och en ostbit. Ut får jag en hamburgertallrik MED pommes. Vid vilket läge sa jag pommes? Men det var som J sa, det är svårt att förstå att man vill äta hamburgare utan bröd och pommes så det blev en hamburgertallrik i deras huvud. Så denna gång skrapade jag ner pommesen på en tallrik vid sidan om som jag inte åt en enda bit av. Stolt över mig själv eftersom jag älskar pommes. Men ändå vilket slöseri när de gör sådär fel. Lyssna istället på vad era kunder säger och förstår ni inte så fråga.

Den här rätten åt jag också på MD:s. Den här gången gjorde de också fel. Det var fläskkarré i ugn med stekt potatis och champinjonsås. Då sa jag att jag bara vill ha grönsaker vid sidan om och INGEN potatis. Visst sa killen i kassan, men när maten kom ut så var potatisen där och inga grönsaker =) haha. Men jag sket i att klaga då också. Så jag gick och hämtade grönsaker från deras grönsaksbuffé och snodde istället isbergssallad från J och lät potatisen vara. Men gott var det. De gör grymt god mat men de har helt klart hörsel- och förståelseproblem ;)

Dagens middag hemma. Chilibiff med grönsaker och fetaost.

Perfekt hotellfrukost för en lchf:are. Äggröra, bacon, brie, färskost och grönsaker.

Kaffe latte på Tönnebro.

Grillad kaffeost med hjorton. Vi var och åt middag på Kukkolaforsens restaurang (rekommenderas) och då åt jag en Tornedalsk specialitet. Kaffeost. Några gram kolhydrater/100 gram bara. Inget socker i denna efterrätt. Kul att även jag kan hitta något att äta till efterrätt när man är ute. Jag kommer definitivt skriva mer om kaffeosten i något kommande inlägg.

Räkröra, sallad, tomat, paprika och gurka. Skrapade ur nedanstående baguette på innehåll och voila... LCHF :)

Dissade brödet och åt bara räkröran och salladen. Saknade inte brödet alls.

Höga Kusten bron taget från hotellrummet på Hotell Höga Kusten. Vi sov där en natt. Ett mycket bra hotell som rekommenderas. Vi betalade 1145 kr för en natt. Superfräscht rum och bra frukost och mycket trevlig personal.

Höga Kusten bron taget igår när vi stannade och fikade på hotellet på vägen hem.

Dagens bild: Blandade matbilder från maten jag åt på resan upp till Haparanda. Min iPhone tar faktiskt helt okej bilder. Eller vad säger ni?

Veckodag: söndag
Jobbat:
3 x Snackigt om dagen:
1. Hej på er, long time no see. Har verkligen haft fullt upp sista tiden, så har prioriterat ner nätaktiviteter. Idag är jag riktigt seg efter att vi kom hem från Haparanda igår natt. Igår streckkörde vi Haparanda-Värmdö. 110 mil enkel resa. Jag lyckades hålla snitthastigheten 119,7 km fram till Värmdö, sen hamnade jag bakom en seg bil sista biten så snitthastigheten slutade på 118 km/h prick. Riktigt bra snitt. Normalt brukar vi ligga på runt 100. Så rekordresa helt klart. Men vägen mellan Sthlm och Happis har blivit riktigt bra, så det är inte alls konstigt att man kan bränna på.

2. Måste säga att det var en riktigt mysig resa på tu man hand. Vi fick massor gjort förutom att vi fick lite egentid utan barn och vardag. Även fast vi slet som små djur när vi var i Happis så var det riktigt mysigt. Men trötta är vi nu. J var smart och tog ledigt även måndag och tisdag, så smart var inte jag så bäst jag går och lägger mig riktigt tidigt ikväll så jag orkar jobba hårt nästa vecka.

3. Lchf senaste två veckona har gått riktigt bra både vad gäller mat och vikt. Bara på resan upp första dagen fuskade jag, då jag fick lite panik när vi blev tokhungriga och klockan började ticka på. Så till slut hamnade vi i ett sunkigt hak där maten var under all kritik. Så jag tog bara en hamburgare med bröd och pommes. Såhär i efterhand undrar jag verkligen hur jag tänkte. För jag hade tokont i magen resten av kvällen. Men det kanske bara var bra att få en liten påminnelse hur dåligt jag mår av kolhydrater. Gick i alla fall inte upp något. Åt grymt bra resten av resan och fick bra mat både hemma hos mamma (som verkligen bryr sig om mitt lchf) och när jag åt på restaurang så lyckades jag välja bra saker fortsättningsvis. Mycket nöjd med mig själv. Nästa vecka kör jag strikt lchf-fakir och nästa vecka ska jag komma igång med träningen igen. And that´s a promise och ni får slå mig om jag failar.

Väder: Idag kanonväder men kyliga vindar.

Ätit idag:
Frukost: Äggröra, bacon, gurka. Kaffe med grädde.
Lunch: Inget
Mellis: Kaffeost med grädde och hjortron.
Middag: Chilibiff med sallad, mjukost och creme fraiche. Vatten.
Kvällis: Kaffe med grädde. Mörk choklad. Lite nötter.

Dagens kcal: --
Dagens kh: --

Tränat: --

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vad spännande det låter med Haparanda... Har aldrig varit där...
Chilibiff låter gott! Har du recept på det? :)
Ha en fin dag!
kram kram
//Lana

Trillian sa...

Det är inte så spännande, men visst har man aldrig varit dit så finns det vissa guldkorn, som Kukkolaforsen tex.

Hmmm... ska kolla om jag lagt ut något recept annars fixar jag det närmaste dagarna.

Kram
/T