onsdag, december 30, 2009

Nyårslöften

Jag har flera nyårslöften i år.

1. Köpstopp! Ja, ni läste helt rätt. Jag ska börja decenniet med köpstopp och spara ordentligt med pengar under 2010. Varför köpstopp? Jo för att jag känner att jag hela hela tiden köper en massa onödiga saker som jag sen känner innerst inne att jag faktiskt inte hade behövt. Plus att jag får dåligt samvete när jag köper så mycket onödigt. Jag vill även få upp min buffert rejält. Jag är skitdålig på att spara eftersom så fort jag fått ihop en schysst summa på sparkontot så köper jag upp de i kläder, skor och väskor. Nu är det slut med sånt. Här följer reglerna för mitt köpstopp:

a - Endast handla sånt som är absolut nödvändigt till och med december 2010 såsom mat och förbrukningsvaror. Med lite planering så borde det gå.
Budget:
Matkontot högst 1200 kr/vecka (överskott till sparkontot)
Förbrukningsvaror högst 300 kr/vecka (överskott till sparkontot)
Medicin får vara så mycket som det blir

b - Undantag: Jag kommer köpa födelsedagspresenter till barnen och J. Övriga kommer få hemmagjorda presenter. Jag kommer köpa nödvändiga kläder och skor till barnen. Om jag personligen behöver något (vilket jag verkligen betvivlar) så ska jag köpa det på second-hand och endast för en minimumsumma, låt oss säga 100 kr/månad =).
Budget:
Presenter till barnen och J 1000 kr/person
Kläder och skor till barnen 1000 kr/månad och person (överskott till sparkontot)
Nödvändigt till mig 100 kr/månad

Vad tror ni? Kommer jag klara det? Känner själv att det kommer bli SKITSVÅRT. Men jag ska verkligen göra ett ärligt försök. Köpstoppet tar slut 2010-12-01.


2. Träna - den har jag redan kommit igång med och den kommer jag köra enligt ett 12-veckors periodiseringsschema. Som jag lovat att lägga upp här och det ska jag vilken dag som helst.


3. Äta rätt och sluta slänga mat - fortsätta äta mat lagad från grunden med så lite tillsatser som möjligt. Vi ska även ha en vegetarisk dag per vecka. Plus att jag ska sluta slänga mat. Använda rester, och från och med nu föra avfallsdagbok som jag ska lägga upp här i bloggen och sen skämmas för att jag slänger så mycket mat.

4 kommentarer:

Esbe sa...

Låter som bra upplägg, alla tre punkterna.

Är säker på att du kommer att klara av ditt köpstopp! Läs inspirerande bloggar (t ex Köpstoppsbloggen) och fråga människor om tips på gratisaktiviteter.

Något du inte nämnt alls är nöjen och godis. Får du gå på bio, exempelvis?

Trillian sa...

Om jag ska vara ärlig så har jag inte funderat på det. Godiset ser jag som en del i matkassan =)

Bio... ja det är trevligt. Det får väl sambon bjuda på ;) nä men skämt åsido. Nä, har faktiskt inte funderat på det alls. Köpstopp innebär ju köpstopp. Vi får se hur det går. För tillfället går det fantastiskt såhär 4 dgr in på det nya året.

Esbe sa...

Ja, fast att köpa en biobiljett är ju att köpa en tjänst.. Egentligen detsamma som att köpa en dvd - förutom att dvd:n har man kvar. Fast du kanske menade att det därför ingår i köpstoppet?
Hursom... jag har läst om för många köpstopp och tänkt för mycket själv på det, för att inte ifrågasätta "nöjeskassan".

Kommit till insikt förresten... Jag började halvt kvävas av allt och sen fick jag inspiration från alla möjliga håll. Och nu är mina tankar väldigt förändrade mot för bara något år sedan.

Lycka till med allt! Jag kommer med största sannolikhet att följa dig!

Trillian sa...

Vad kul =) du är så välkommen så! Jag ser det mesta som kostar pengar en del i mitt köpstopp. Mitt mål är att jag alltid ska stanna upp och få en eftertanke, eller rättare sagt en förtanke innan jag öppnar plånboken.