måndag, december 14, 2009

Köttfärsgratäng a la Low Carb


Tidigare när jag åt en massa kolhydrater så brukade jag laga en köttfärsgratäng ganska ofta. Tänk dig en Jansson, men byt ut hummeransjovisen mot köttfärs och vitlök istället. Den rätten är verkligen jättegod och alla har alltid gillat när jag har gjort den. Idag gjorde jag en sån till smalisarna i hushållet och till mig själv gjorde jag en variant där jag bytte ut potatisen mot paprikastrimlor. Smalisarna i hushållet norpade också av min lowcarb köttfärsgratäng, för att de tyckte det såg så gott ut. Men det gör inget, för det blev över tillräckligt så jag kan ta med mig en matlåda till jobbet imorgon.

Såhär gjorde jag:
Röd paprika i strimlor (nästa gång ska jag även lägga till en grön paprika)
Köttfärsröra med en god kryddning (tex paprikakrydda, salt, peppar, chili, lök, vitlök osv)
Vispgrädde
Gräddost

Lägg paprikastrimlorna i en smord form, häll över köttfärsröran och toppa med gräddost och en skvätt grädde. In i ugnen ca 25 minuter i 225 grader. Ät den som den är eller servera med en god sallad till.

Inga kommentarer: